Sol=motivasjon?

Det varte så altfor kort

Det varte så altfor kort

Livet byr på litt av hvert med jevne mellomrom, og denne våren har det vært mye av litt, og mye av hvert. 

Jeg har tidligere påpekt viktigheten av balanse, slik at man kan trene nok, sove nok, jobbe i passelige mengder. Siden engasjementet (noe ufrivillig) på fritida har økt og belastningen på jobb har vært dobbel har det blitt altfor liten tid til trening. Kroppen har protestert på det sterkeste, og det endte med en lungebetennelse. I fjorten dager satt jeg rett opp og ned i sofaen om natta og hostet innvoller. Interessant erfaring.
Min kjære mormor har vært veldig sjuk, og jeg har kjent på at generasjonsskiftet er nær. Verdighetsgarantien har vært ett hett tema, og hun er fortsatt ikke ivaretatt. Trygghet er mangelvare for mange eldre, mens det er en selvfølge når vi er unge.

Overlevelse
Så overlever man påkjenningen og får orden på tilværelsen igjen, men det ga meg dårlig grunnlag for den tredje runden av Norges Cup. Det ble et tøft løp, men jeg klarte meg allikevel bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Overraskende nok har jeg kjent på at det ikke har vært så gøy å trene i det siste, og da tyder mye på at det fortsatt er ubalanse et sted. Jeg har lokalisert utfordringene, men jeg kan ikke få gjort noe med dem. Som en konsekvens sto jeg over Stångebroslaget i år, med ganske tungt hjerte. Men har man ikke energi nok er det lurt å lytte til kroppen. Jeg er nå prisgitt andres avgjørelser for å få på plass bitene i puslespillet. Meningen er at jeg skal ha ferie i august, men det kan altså bli mye administrasjon i stedet for. Time will shåv, as they say in Flåklypa.

Oppussing+mestring=motivasjon
Finværet har gitt meg ny giv. Jeg har benyttet dagene til å pusse opp et gammelt bord jeg har fått av en venninne. Mestringsfølelsen har virkelig trigget meg nok en gang. Etter farfar har jeg en håndlaget høvelbenk, håndlagde høvler og mye annet verktøy. Så er sannheten at jeg ikke har tatt i noe slikt siden ungdomsskolen og et raskt regnestykke sier at det er 30 år siden…

Jeg skrapte bordet rent for lakk, fjernet løst materiale og sparklet og pusset. Men det manglet en lem, noe som trigget snekkergenet jeg ikke har. Av alle ting fant jeg treverk som min farfar har limt sammen til ett større stykke, som han helt sikkert skulle bruke til noe fint. Da jeg la treverket inntil den bordlemmen som fortsatt var intakt passet målene på en prikk den ene veien! Jeg tegnet av buene på lemmen og skjærte til med stikksag. Deretter høvlet jeg ned to mm av hele plata. Da var bordet klart for pussing, deretter grunning. Fire-fem malestrøk seinere står bordet klar til bruk i stua.


Fint, men slitt

Fint, men slitt

Et vanskelig utgangspunkt

Et vanskelig utgangspunkt

Saging

Saging

Høvelarbeid

Høvelarbeid

Har laget ny lem

Har laget ny lem

Snart ferdig

Snart ferdig


Jeg er veldig fornøyd med innsatsen, og kjenner at motivasjonen er på vei tilbake!
Har til og med hatt en treningsøkt på rulleski denne uka:) High five!

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Enduro og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Sol=motivasjon?

  1. ellen sekkelsten sier:

    Tar du møbelsnekkeroppdrag for andre også? Skulle ønske jeg var like handy.🙂 ellen

    • ktmcleopatra sier:

      Hehe, jeg skal IKKE skryte på meg særlig mer enn jeg har fått til. Og det var enkelt, og min farfar hadde jo gjort grunnarbeidet:) Verktøy og materialer er mer enn halve gleden, og det kan jeg takke ham for.
      Hadde jeg klart å lage en skuff til det bordet, så hadde jeg satt i gang med det. Men den må jeg tygge på, for da blir det tilpasninger som er litt utenfor min komfortsone.🙂

  2. Alx sier:

    Tråkigt att du inte körde Stångebro hade sett fram emot att träffa dig där! Men jag förstår om man avstår när det inte känns kul att köra! Krya på dig och ta hand om dig och dina nära!🙂

    • ktmcleopatra sier:

      Takk, Alexsandra! Hadde sett fram mot å treffe deg og! Men neste år?? Kul å lese bloggen din, kommer med kommentarer snart. Och grattis med ny hoj! Vilket bra namn han fått😉

  3. Lalla sier:

    Leste innlegget for lenge siden…og kommenterer man ikke med én gang så blir det borte i hue, liksomatte….
    Du er en «kannalta» som tante Berit pleide å kalle Hilde….Kan alt, du🙂
    Morsomt med bilder av kjendisene mine😉

    • ktmcleopatra sier:

      Hilde har vært en inspirasjon må jeg si, husker da ho sa ho brukte motorsag (elektrisk). Hadde aldri tenkt at jenter kunne bruke motorsag. Så da gikk jeg og kjøpte min egen, bensindrevne, og har siden det lagt sammen min egen ved🙂 Takk, Hilde Kannalta. Og kjendisene dine ser profesjonelle ut på motorsykkel. Håper de vil prøve mer en annen gang!!

Legg igjen en kommentar

