Kattefille

Pus vil kjøre. – Ørn ørn!

Å ha katt er et elsk-hat forhold. Når de oppfører seg er de så gode og greie og pene. Men så fort du snur ryggen til…
Endelig har jeg ferie, og pus og vi har hatt fine dager på landet uten enerverende bilturer og annen u-moro. Men med ferie kommer nykkene for både mennesker og dyr. Vi tillegger oss vaner som er vonde å vende. For egen del spiser jeg sjokolade hver dag, og potetgull annenhver dag. Pus har fått det med å ligge på plasser hun ikke får lov. Som på kjøkkenkrakken. Tre ganger hver dag jages hun ned herfra. Så har hun fått for seg at ferietid er sofatid. Det er fullstendig feil, Pus!

Ikke før katta har kommet inn, så spankulerer hun rett bort til sofaen og hopper opp – full av bjørkerakler og våte poter fulle av gress. Jeg er nær ved å eksplodere hver gang jeg finner henne der. Omsider fant jeg ut at jeg skulle sette opp alle putene i sofaen, slik at hun ikke kom til noe sted. Kom til? Jeg går ut en tur, kommer inn igjen og hører at katta hopper ned fra noe i stua. Da jeg kikker inn sitter hun og gjesper ufortrødent ved sofabordet, og ser på meg med Solan Gundersen blikk: – Haaaai.

Jeg sjekker hele sofaen og finner en krok der katta kan ha trengt seg ned. Å jada. Varmt og godt fortsatt, og bepelset til den store gullmedalje. Katta fyker ut fortere enn svint, mens jeg roper styggord om hennes manglende dannelse.

Lufting
For å slippe sommeren inn i kjelleren har vi hatt den utvendige kjellernedgangen åpen de dagene det har vært varmt. Da benytter selvfølgelig katta anledningen til å snike seg inn og legge seg i en gammel sofa der nede. I går sto alle dører oppe inntil det begynte å regne, og jeg hastet ut for å skalke alle luker. Flere timer etterpå satt jeg på kjøkkenet og leste. Langt bortefra hørte jeg en litt hul og borkommen lyd. Jeg spisset ørene og skjønte etterhvert at det var et «Miao» – bak den innvendige kjellerdøra. Jeg åpnet, men da tørkestativet skramlet til, pilte katta ned kjellertrappa og ville ikke komme opp igjen. Jeg satte døra på gløtt og ba henne om å innfinne seg snart. Fordypet i min bok glemte jeg hele katta. Inntil jeg hørte: – Haaaarrch. Heeeeerrrch. Spylyder fra katta. Jeg prøvde å få tak i henne, men hun pilte på ny ned trappa, føk som et uvær gjennom kjelleren, harkende, med meg etter. Jeg rev opp kjellerdøra i andre enden, løp opp den utvendige trappa for å vippe opp kjellerlemmen. Katta ble på ny skremt av lyder, og snudde på toppen av trappa før hun spydde en millimeter fra tøflene mine. Samtidig kjente jeg at jeg ble kald og våt på føttene. Et ulykkelig syn der jeg sto midt i en stor vanndam…

– Æææææææææææææh! Skal si katta hoppa meterhøyt da jeg skrek til. Og på nytt øste ut de flotteste gloser jeg kan om uoppdragne krek. Pus har gullfiskhukommelse. Fem minutter etter ålte hun seg rundt beina mine og søkte en ny sjanse til å hoppe opp i første og beste sofa. – Purr purr!

Kvækkevenn
Willy nabo kom ned en dag og sa at han nå hadde bedt sin nye venn om å pelle seg dit han kom fra. Og da hadde vennen lydig hoppet ned mot eiendommen min. Samme kveld måtte vi på jakt i garasjen. Vennen hadde sant nok funnet veien «hjem». Neste dag slo Baronen av en prat med nabo Willy og sa: – Jeg jaget ut Frosk fra garasjen i går kveld. Vil du ha vennen din tilbake? – Nei, du kan godt beholde ham du, sa Willy med et smil.

PS! Denne gang er det hele 348 bilder…det kan bli litt mye, så bla fort igjennom om du synes det er i meste laget…

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Pus. Bokmerk permalenken.

6 svar til Kattefille

  1. Lalla sier:

    Hihihihi jeg flirer av beskrivelsen! Såå typisk katter!
    Haaarch Heeeerch….haahahaha!
    Pus her pröver også å skaffe seg faste plasser å sove på…helst i HRs seng eller i soffan. Jeg har surrendra…men kommer nok til å angre på de vanene om vi noengang noensinne kjöper oss noen nye, pene möbler…
    Jasså så Frosk har et sånt av/på-forhold til naboen ja?
    Stakkaren vet visst ikke helt hvor han hörer hjemme i verden?

    • ktmcleopatra sier:

      Det kan være vanskelig å finne sin plass her i verden!! (Og nå fant jeg denne kommentarens plass: i spam-filteret!! Men nå er den over i gruppen for gullkommentarer, og der skal den bli.) Faste plasser er en uting når man får nye møbler, har erfart det også. Pus skjønner fortsatt ikke hvorfor hun ikke får sove på den deilige krakken på kjøkkenet. Det fikk hun jo da vi bodde borte på Garasjen. (For fire år sea…)
      Froggy Frog har ikke vært å se på en stund. Kanskje han er tilbake i Willys sko??

  2. Baronen sier:

    Noen positurer skal aldri gjentas kjenner jeg….

  3. Lalla sier:

    Hævver ette å je skreiv sist. Men det var noe med komisk nedi kjellern og noe med herr frosk.

Legg igjen en kommentar

