Snipp, Snapp og Snute?

Snipp speider etter mat

Blomstringen i mai og juni er så vakker at hjertet blødmer over. Jeg kan sitte i timevis ved kjøkkenbordet og se ut på alle de flotte blomstene og fargene der ute.

Mens jeg sitter der har jeg oversikt mot en stubbe der jeg legger brødsmuler og skalker til fuglene. Men det er ikke bare fuglene som benytter seg av godene, det gjør også Nøtteliten. Eller Snipp, som han også kalles.

Kjært barn har mange navn. I vinter tok jeg bilder av Tyven Tyven da han hang opp ned og jafset i seg solsikkefrø fra fuglemateren. En kilo fuglefrø var ingenting for den lille magen. Som hamstret like herlig også neste dag. Og dagen etter det. Nå har Snipp forsynt seg godt av brødskalkene, og ikke nok med skalkene jeg legger ut – han kommer drassende over plenen med brødtyper jeg aldri har vært i besittelse av. Antagelig venter han dårlige tider?

Snipp og Snapp
På søndag satt jeg og drømte meg bort da Snipp kom skvattende over plenen, og satte seg til rette på stubben. Den flotte halen snurret seg i all sin prakt bak hodet, mens han tok hendene mot munnen og gnafset villig vekk på det tørre brødet. Men var ikke halen litt mindre enn i vinter? Og var ikke Snipp også litt mindre? Kunne det skyldes at vinterpelsen hadde falt av?

Mens jeg satt der og funderte på størrelsen, så jeg plutselig dobbelt. Nå var de to!!  I ekstatiske minutter dokumenterte jeg det hele med kameraet, og fikk både Pus og von Gårdsgutt som vitner og medkamerater på moroa. Selv om vi allerede var fra oss av glede over dette ekorn-eldorado fikk vi nok en overraskelse. Ute på stubben danset nå TRE ekorn! Inne danset tre gjøker, og gleden vil ingen ende da.

Vi har TRE ekorn! I HAGEN!

Sånt blir det mange bilder av. Vi vet fra før at katter spiser ekorn, mang en katt har sittet med skyldig blikk og en pelsdott mellom tenna når eieren har kommet overraskende på. Og i nabolaget er det mange katter av den sorten som har lyst på pels mellom tenna. Jeg har også en sulten primadonna i eget hushold. Så nå blir det å vokte de søte tre små, før det blir snipp, snapp, snute!

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Nøtteliten og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Snipp, Snapp og Snute?

  1. Audhild sier:

    Heldiggris, de er jo utrolig nusselige! Du må definitivt være ekornvakt i sommer slik at de ikke blir kattemat!

  2. Ragnhild sier:

    Åh for et nydelig innlegg! Blir helt varm her jeg sitter!
    Takk:)
    Det var IKKE den siste sommerdagen. Tussi skal nemlig komme og bade med oss igjen, har det blitt sagt!

    • ktmcleopatra sier:

      For en herlig tilbakemelding!!!
      Og Tussi gleder seg som en unge til å bade med dår igjen, herlighet så moro vi hadde den vesle stønna i fjor!! Kan du lokke på sola, så fyrer jeg min lille, gule «Bug»🙂
      (Denne gang med helt eksosanlegg, brum brum!!)

Legg igjen en kommentar

