Nerver i spenn

– Surkle, surkle!

– 19. mai, lenge til!, tenkte jeg for åtte uker siden. Nå er vi der, i morra går andre runde i Norges Cup av stabelen!

På dette tidspunkt i morra kveld er det hele over. Da sitter jeg god og sliten foran TV og har det forhåpentligvis ganske ålreit. Men akkurat nå er nervene i helspenn, og jeg gruer for startplata og det som følger rett etter start. Jeg må på do bare ved å tenke på det.

Når det hele er i gang, da gjelder det bare å gi så mye gass som mulig, og helst holde seg oppå sykkelen. Men uansett hvor mye jeg har trent, hvor mye jeg har forberedt meg, så veit vi aldri helt hva som venter. Løypa er antagelig snudd motsatt vei fra vi kjørte der sist, tømmerstokker og andre hindre kan være lagt ut, det gjelder å ha øynene på rett plass og se langt fram hele tida. Og tenke at «jeg klarer det, jeg klarer det». Begynner man å tvile på seg sjøl, da er det gjort. Da skjer dumme ting.

Dumme ting skjer også når blodsukkeret blir lavt og jeg er sliten. Det bruker være omtrent halvveis i løpet. Da går rullgardina ned, og gassen orker jeg knapt å vri på. Dermed kan alt være tapt fordi den mentale styrken ikke er god nok. Det hjelper mye å ha energidrikke i camel-bagen på ryggen. Men da må man ta seg tid til å drikke også. I kampens hete er det fort gjort å kjøre til kreftene tar slutt, og da er det rett og slett for seint. En liten sup på slangen hvert kvarter er aldeles fortreffelig. Da klarer hjernen og kroppen å fungere sånn tålig hele tida.

Sist helg trente vi på Haslemoen. Hadde fantastiske opplevelser på tørre skogstier, og koste oss som plommen i egget. Etter en time var det en spisepause, før Baronen og jeg la ut på tur sammen. Baronen først og jeg etter. Vi lå i ganske bra og jevn hastighet, nydelige stier og svisj svusj hele veien. Så kom vi inn i et siste og ganske utfordrende parti. Vi hadde vært tørre og fine helt til vi kom dit. Der forsvant motorsyklene nedi store gjørmehøl, og det gjaldt å holde jevn gass og håpe på det beste. Jeg hadde en velt mot et tre, men kom meg opp og kjørte videre. Vi la ut på nok en runde, og da vi nærmet oss den våte myra for andre gang kjente jeg at kreftene var i ferd med å ta slutt. Da hadde jeg jobbet hardt i to og en halv time. Det gikk bra over det første steinete, myrhølområdet. Da vi kom til det andre hadde forholdene forverret seg betraktelig fra sist, og jeg klarte å tryne først en gang. Sykkelen forsvant ned i gjørma. Jeg kjente at det sev inn gjørmevann i støvlene, men det var bare å få fisket sykkelen opp igjen. Da kom astmaen for fullt, og jeg prustet som en hval. Jeg forbannet fanden og hans oldemor før jeg satte meg på sykkelen og ga gass. Det gikk ti meter, jeg fikk en sleng på bakhjulet og klarte ikke ta imot med venstrebeinet, det skled unna i gjørma og jeg havna med hele meg ned i gjørmevannet enda en gang. Da var det slutt på kruttet, og returen hjem virket svært forlokkende. Men først måtte jeg fiske opp sykkelen igjen, og tømme støvlene for gørr da jeg kom i depot.

Dette ligger foran meg her jeg sitter nå, selv om det forsåvidt er tilbakelagt. For i morgen blir det reprise, bare at det da er ramme alvor. Vi er fem jenter som stiller på start. «Jeg klarer det, jeg klarer det!»

Og gjørme, det er fint for huden, er det ikke??

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Enduro og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Nerver i spenn

  1. DigiTale sier:

    Jeg tror det er en æ i kækser.., men ikke sikker!

    Glücke til! Husk å putt litt cameldrikk i energibagen – så gaar det saa bra!

    • ktmcleopatra sier:

      Tanker opp pukkelen med kamelenergi nå, og kjenner nervene komme tilbake mens jeg skriver. Sov godt i natt, så starten har i alle fall vært bra. Kryss alt du har fra kl ett til kvart over tre! Rapport følger seinere i dag!

  2. Soleksema sier:

    Lurer på åssen det har gått, je!!?
    Mine (hello) titties har värt i middelhavet i dag…dine har kanskje värt i en sölepytt eller to?

    • ktmcleopatra sier:

      Hei kjære soleksem,
      gikk ikke så veldig bra, men jeg fullførte enda så sliten jeg var! Det regna og vi kjørte mesteparten i djupe gørr-spor, satte meg fast bare fire ganger… brukte alle krefter på å dra sykkelen ut igjen. Endte på fjerde plass av fem. Lå som et slakt i hele går, og sov MEGET godt i natt. Banen var så utrulig fin forrige helg, men med regnet ble den et eneste gjørmebad. Bilder kommer!

      Helsing Dirtgirl

Legg igjen en kommentar

