Norges Cup 1

YES YES YES!

Det ble en oppladende uke, og jeg hadde planer om å droppe trening på fredag for å være i toppform til løpet på lørdag. Men siden jeg ikke er toppidrettsutøver kom en vindusvask i veien.

Torsdag hadde jeg en gyllen anledning til å drive fysisk aktivitet, men da jeg hadde bakt brød, hatt venninne på lunsj, og solen tittet fram på verandaen, kjente jeg en dragning mot godstolen og godboka. Jeg krøp inn i et tykt ullteppe og satte ansiktet mot sola. Jeg rakk å lese fem linjer før «Znooooooooooork» – jeg sovnet som en stein.

Du vet åssen det er når du har sovet, ikke akkurat da du spretter i treningsdressen og legger ut på tur? Sulten gnog i tarmene, og mat ute i det fri, med radio og bok og te fristet mer enn noe annet. Da maten var fortært, ganske mye også, kunne jeg ikke unngå å se vinduene mine. Eller unngå å se ut eller inn av vinduene. Det var virkelig på høy tid med vindusvask. Søvnen satt fortsatt i kroppen, men jeg klarte å få dratt meg ut av sovemodus og inn til vaskebøtta. Jeg rakk akkurat å bli ferdig med to vinduer før sola gikk ned. (Uff så leit.)

Jeg døyvet den dårlige ikke-trent-samvittigheten med å stikke hue ned i godteposen hele kvelden. Det hjalp ikke nevneverdig.

Ubesluttsomme fredag
Fredag rant med strålende solskinn og ubesluttsomhet. Siden jeg har høy forbrenning bør jeg umiddelbart etter frokost legge ut på tur om jeg skal slippe å ha med rosiner/nøtter/mat/drikke mv. Jeg klarte ikke bestemme meg helt, men hadde fryktelig lyst til å gå på ski. Utafor døra var det kun gress og halm, og flekkevis snø, så det lovet dårlig.

Lysten ble for stor, og jeg tok bilen opp de bratte bakkene til Sundvannet. Jeg visste at det kunne by på utfordringer, spesielt siden jeg har piggfrie dekk og framhjulsdrift på bilen. Opp til første parkeringsmulighet gikk det strålende, så jeg tro på gassen og fortsatte. Det skulle jeg kanskje ikke ha gjort, for det bød på mer spenning enn jeg trengte. I første bratte bakke ble jeg stående, og du vet følelsen når bilen begynner å skli sidelengs og bakover. Det eneste som var å se var issvuller.

Jeg har vært på glatta før, da med tilhenger og motorsykler på, så jeg har jo lært noe. Jeg har vært på Biltema og kjøpt kjettinger! Og jeg har øvd på å legge dem på også. Det kom godt med, for med skisko på glattisen må man være selvsikker. Kjettingene kom på, men litt problemer for jeg var så skjelven i skrotten og redd for at dette skulle gå galt. Tror du ikke bilen krabbet seg oppover, og jeg kom helskinnet skliende ned den siste biten til Sundvannet.
Bekymringen om åssen jeg skulle ta meg derfra fikk vente, nå var det skituren som uroet meg. Skisporene lå nemlig smeltet ned i issvuller.

Man har jo alltid et håp om at det skal bli bedre rundt neste sving, men her ble det ikke bedre. Jeg skled av gårde på isen, og ramlet i første oppoverbakke (!), pratet med meg sjøl over hvor lite imponert jeg var over den bragden, og fortsatte nesten ufortrødent videre. Men det er noe med glattis og ben som vil til hver sin kant. Etter en kilometer kjente jeg bekkenløsningen komme, og jeg knep det jeg kunne i rompeballene resten av turen. Ikke det enkleste når man skøyter…

Inni skauen var det litt snø. Her gikk det fint å stake avgårde, inntil klisteret plutselig borret seg fast i mose og lyng. Det ble en hasardiøs tur, og kanskje ikke den beste oppladingen til cup-løp påfølgende dag. Etter en time på glatta var jeg tilbake ved bilen, og gruet meg til etappe 3.  Men jeg kom meg helskinnet ned til bygda, og takker Biltema for hjelpen.

Da jeg kom hjem kjente jeg igjen dragningen mot godstolen og godboka. Jeg krøp nok en gang inn ullteppet og satte ansiktet mot sola. Jeg rakk å lese nye fem linjer før «Znooooooooooork» – jeg sovnet som en stein.

Søvnløs og irritert
Fredag kveld var jeg god og sliten, og hadde dertil god samvittighet for å ha besøkt mormor i Høland. Tross dette fikk jeg ikke sove. Hele natta igjennom hørte jeg snorkelyder og tenners gnissel fra sidelinja, en mobiltelefon som duret og pep, og fandens oldemor var i huset. Jeg sto opp tidlig, tung i sessen og tung i hodet. «Bllllllllrp! Boullllllllllrp!» Magen var ikke helt i lage den heller, og nervene hadde meldt sin ankomst. Vissheten om at første norges cup nærmet seg var ute i dagslys. Tre doturer før frokost gjorde susen.

Ute i garasjen byttet Baronen fothvilere for meg etter kræsj på trening sist helg. Han hadde lavt blodsukker og ting gikk ikke hans vei. Da han omsider kom inn var han så MOTståelig at jeg følte for å si et sannhetens ord. Skikkelig fin dialog som opplading til løp? Naaaht!

Vi kom oss avgårde, og var venner i ånden. Det hjelper jo. På Lunner stadion sto biler tett i tett med motorsykler på rekke og rad, men vi fant heldigvis en parkeringsmulighet ganske snart. Jeg tok med papirer for å sjekke inn, og få sykkelen godkjent i teknisk stand. Jeg ble et par cm høyere da de roste sykkelen for å være «tight og fin».

Løp
Ventetida kan bli lang før løpet er i gang, og jeg rakk fire nye doturer. På startplata var det gule pisshull i snøkantene jevnt over… Det er en slags trøst at også de store, tøffe gutta sliter med nerver.

Vi fikk vite at vi skulle starte sammen med guttene, og det bød på en ekstra utfordring for da blir det så mange inn i første sving samtidig. På den annen side tenkte jeg at «jaja, da er løpet kjørt» – for de andre to jentene har mye lenger erfaring med slike starter enn meg.

Flagget gikk opp for første pulje. Pulsen økte. Andre pulje. «KadunkKadunkKaDUnK», hjertet spratt nesten ut av brystkassa. Flagget gikk opp for min gruppe, jeg gjorde alt riktig og kom bra ut, faktisk først inn i svingen av jentene (kan jeg se av bildene). Jeg ga på det jeg turte, men over første bakketopp var det en som velta, og det ble kaos da alle kjørte inn i hverandre. Jeg klarte akkurat å svinge utenom, og pustet lettet ut. Hvem som lå foran eller bak visste jeg ingenting om, men antok at jeg lå bakerst av jentene. Jeg kjørte det jeg turte, men synes ikke sykkelen satt så godt i sporet som den skulle.

Villhest
I flere svinger med dype spor slet jeg med å få sykkelen dit jeg ville, og to ganger tryna jeg der det var mest publikum… Jeg løftet sykkelen opp igjen og fortsatte videre. Flere steder i løypa var det noen som hoiet da jeg kom forbi, og det gir en ekstra piff. Da er det bare å hoie tilbake og vise at man har det gøy.

To timer er ganske lang tid, og jeg strevde for å finne flyten. Sykkelen ville noe helt annet enn meg. Ved målpassering er det en klokke med tilbakelagt tid, og jeg drøyde i det lengste før jeg så hva det sto. Herlig! 1t 38 min!! Bare to-tre runder igjen. Jeg ga litt mer gass og synes det gikk litt bedre. Etter to runder ble jeg ikke flagget inn og jeg måtte ta nok en titt på klokka. Der sto det 1t 40 min. Jeg må ha blingsa med minst tjue minutter første gangen. Det ble skikkelig nedtur og jeg kjente at jeg slo om til søndagsturtempo.

Indre dialog:
– Å herregud, enda MINST to fuckings runder igjen. Jeg orker ikke mer.
– Jo du må kjøre løpet nå, hent frem Gærne-Ivar og gi gass.
– Nei, nå er det nok, heretter skal jeg kjøre C-klassen. En time i fred og ro, ikke sånt hersens pes som dette her.
– Ta litt energidrikke nå, og så kjører du til mål!

Hesten temmes
Jeg fikk i meg drikke, og helt uten at jeg merket det kom plutselig futten tilbake. For hver slurk av drikkesekken klarte jeg en runde. Og når man tenker at hver runde er den siste, så går det jo ganske greit.

Da jeg var rimelig sikker på at det var siste runde så jeg en kjent rygg langt der framme. Var ikke det hun som lå an til andreplass? Jo, sannelig. Jeg ga gass, og kjente motivasjon i hver meter. Plutselig kjente jeg at hesten gikk dit jeg ville, jeg gjorde meg sterk og bevisst på tyngdeoverføring, og visste at det var nå eller aldri. Straks lå jeg i ryggen på hun foran, men det var få muligheter til å kommer forbi. Og jeg har øvd veldig lite på forbikjøring på smale skogstier, så jeg la meg bak og følte meg fram til hvem som kjørte fortest.

Ganske snart skjønte jeg at jeg holdt større fart enn henne, og ønsket så inderlig å komme forbi. Hun som lå foran er flink cross-fører, men jeg holdt tritt også på crossbanen, og hjertet banket helt vilt. Jeg hadde en sjanse til å slå henne! Vi kjørte inn i skauen igjen, opp og ned på stein og stubb, og ut på crossbanen igjen. 300 meter igjen til mål. (Hjertet banker bare jeg skriver om dette). Vi kom til et vanskelig parti der jeg hadde tryna foran publikum, over en bratt topp og ned i en krapp sving. Hun tok yttersporet, jeg kastet meg fram i innersporet, ga gass og var FORBI! Nå måtte jeg bare holde henne bak meg til mål!!

Jeg kjørte det jeg turte, og passerte helskinnet forbi et kritisk punkt der jeg også hadde tryna tidligere i løpet. Sjikanen (smal passasje) ved målflagget var i sikte, og er man først inn der, da er det ingen vei tilbake. Jeg kom først!! Jeg var så glad at jeg visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var som å vinne i Lotto. Jeg ble nummer to, men for meg var det som å vinne!

Forklaring på villhest?
Jeg sov som en stein hele natta. Og var så opplagt på søndag at jeg dro på endurotrening! Tenkte å kjøre meg ned med noen runder, men det var så moro at jeg kjørte vel en time.
Da vi kom hjem lesset Baronen av henger, og trillet sykkelen inn i garasjen.

– Du, jeg tror du har punktert, sa han.
– Å?, svarte jeg.
– Ja, jeg synes den var litt ustabil da jeg prøvekjørte den før løpet ditt i går…
– Hæ?? Mener du at jeg kjørt et helt løp OG en trening med punktert dekk??
– Ja, jeg tror faktisk det…

This slideshow requires JavaScript.

Uke 9:
Mandag – Gåtur 40min + Zumba 1t + 10min styrke= 1t 50min
Tirsdag – Gåtur 70 min
Onsdag – Gåtur 40min (med skiutstyr…)
Torsdag – Latskapens glade julenummer
Fredag – Skitur ved Sundvannet, kun runden, 7km – 1t
Lørdag – Enduroløp 2t 5min 
Søndag – Enduro 1t

Tilsammen: 7t 45 min

Dette innlegget ble publisert i Enduro og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Norges Cup 1

  1. Ragnhild sier:

    Rasende spennende å lese!! Takk for ettermiddagsunderholdning!!🙂
    Gratulerer så mye med enda et flott gjennomfört löp med den tighte villhesten din!
    (Vet egentlig ikke helt innerst inne hva jeg föler ang den sammenligningen, men…;))
    Hva hadde skjedd uten den punkteringen, tro?
    En ting kan jeg forstå!! At man kan ha litt vondt for å komme seg på på trening etter en snork på verandaen. En annen ting kan jeg absolutt ikke forstå!! At man orker å sette igang med vindusvask etter en snork på verandaen!
    All äre til deg, kvinnen med jernviljen!!

  2. ktmcleopatra sier:

    Hohoho – snork på verandaen gir uante krefter i viljen.. Naaaht! Men jeg er vel sta og har jernvilje som du sier. Eller orker ikke gå til sengs med tanke på at ALLE vinduene er like møkkete. Nå ser jeg i alle fall gjennom to av de… Uten punktering hadde jeg kanskje kjørt litt tightere med villhesten min – hele tiden. Men jeg hadde uansett ikke vunnet, for hun som har begynt å kjøre er profesjonell… men dersom hun hadde brukket alle bein i kroppen eller fått motorstopp så kanskje. Men heldigvis fullførte hun😉

    Godt det er leeeeeenge til neste løp. Neste dato er 19. mai – på Haslemoen i Elverum. Deretter går det slag i slag…

  3. Ragnhild sier:

    Det er godt du kan gå til sengs uten å irritere deg over at alle potetene fremdeles ikke er like store, da….fnis
    Usaklig kommentar, liksom…

  4. Tale sier:

    Så fint at de lar lysene stå på om kvelden på globusene sine. Godt du får brukt konkurranseinstinktene på banen, og at de blir skjerpet av det merkes i wf!

  5. ktmcleopatra sier:

    Hi hi hi, morsomt at du sier det med konkurranseinstinkt, for det ble virkelig vekket til live på lørdag. Og jeg reflekterte over det i snøværet på vei til jobb i dag🙂
    Og ja, det er ordfight i wf – særlig når jeg spiller mot deg. Du er jo rå. Var fryktelig godt å få inn en skikkelig seier sist. Går jo nesten på æren løs å tape… og da har det nok gått til hodet på meg, og varsellampene bør nå blinke. Hvis globusene skulle blinke neste gang jeg går forbi Nomaden, da skal jeg legge opp. Ett eller annet.

Legg igjen en kommentar

