Røykens venner

Årsmøte i Røykens venner 2005

Det var i det herrens år nittenhundre og nittini. May-Britt og jeg bestemte oss for å ta ungene våre (hennes tre, min ene og en nevø) ut på grilltur i vinterferien. Vi hadde viljen mer med oss enn hodet, for ingen hadde sjekket gradestokken før vi gikk ut.

Det føltes jo litt kaldt, så det var best å holde seg i bevegelse. Tanken var å fyre opp et bål, og bruke det vi fant ute. Her kommer det med hodet inn. Det hadde vært en kald og fuktig vinter, og nå var det styggkaldt. Noe vi merket vi da vi skulle sanke inn ved. Ungene var sultne, og vi lette febrilsk etter fyringsmateriale – under all snøen. Vi fant litt fuktig kvist og kvast, samt en brukt snørrfille til å fyre opp med.

Du kjenner sikkert følelsen når sulten hungrer i tarmene og fyrstikkene slokner en etter en? Til slutt tok det fyr i papiret, men en sur vind fra nord fikk alt til å slokke. Tilbake på oppdrag oppfyring nok en gang. Det røk jevnt og godt. Og sånn skulle det fortsette. Bålet fikk opp dampen etter en halvtimes tid, men da var alle så grinete at vi bare måtte få i oss mat. Vi holdt pølsene over det lille som var av varme. Og pølsene – ja de ble røkt, og svidd. Inni var de kalde og gode. Vi satt litt oppe i en ås, og hadde det vært klarvær i bygda ville vi blitt straffet for å sende misforståtte røyksignaler… Hele området var tåkelagt av røyk.

Da vi omsider kom oss hjem kikket vi på gradestokken. – Se det ja. Femten minusgrader! Ikke rart vi hadde slitt oss gjennom den grillturen med tårer og tenners gnissel!

Årsmøte
I årene etter har vi hatt årsmøte i det vi nå kaller «Røykens venner». På agendaen står alt annet enn røkte pølser. Pinnebrød, muffins i appelsinskall (nytt i år!), pølser, sjokolade, kakao, te, kaffe og medbrakt, tørr ved. Vi har lært av våre feil… Og som hovedsak på agendaen har vi HUMOR. Videre er det moro, spise, og mer moro.

I år hadde vi med oss gærne-Ivar. Du kan se ham her, og så kan du bare tenke deg hvor moro vi hadde det😉

Se bilder fra diverse årsmøter i fremvisningen under – og kryss fingra for meg på lørdag – da er det Norges Cup 1 for Gærne-Ivar🙂

This slideshow requires JavaScript.

Uke 8:
Mandag – Gåtur 40min + Zumba 1t + 10min styrke= 1t 50min
Tirsdag – Gåtur 50 min
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – Skitur Sundvannet, runden 2t (15km)
Fredag – Venninnebesøk i Sverige
Lørdag – Enduro 1t 20min (hadde en gjennomsnittsfart på 23,7 km/t og kjørte fortest av alle!!!)
Søndag – Bilvask!! 1t

Tilsammen: 7t 20 min

Uke 7:
Mandag – Skitur Frognerseteren-Ullevålseter-Sognsvann – 1t15 min+ gåtur 50 min=2t 5min
Tirsdag – Gåtur 1t 40 min (Tale)
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – Skitur Sundvannet, runden 1t 45min (15km)
Fredag – Skitur til Store rekke 3t (23 km) – noe selvtråkk
Lørdag – Enduro 1t 20min 
Søndag – Skitur Fastelavn – 1,5 t – runden

Tilsammen: 10t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Røykens venner

  1. Ragnhild sier:

    Åh som jeg kjenner den fölelsen du beskriver der oppe!! Har ikke hendt ofte i mitt liv men om noe slikt har hendt en gang så glemmer man det ikke! Sulten, kulden, den stive kroppen og fingrene…röyka pölser med kulde inni!!
    Her er det vinterferie nå og sola skinner og gir mangfoldige varmegrader ute!
    Vi har kjöpt ferdigslica pizza fra arams med kebabsaus og pizzasallad on the side. Den har vi spist i solveggen sammen med noen veldig motbydelige, dovne fluemegger som også vil sitte i sola sammen med oss.
    Joakim sykler, Ina löper rundt og lovpriser solen og HR danser på verandan. Alle svetter og sukker «åååh det är så varmt…jä må gå i kortarma annars DÖR jä»
    Jeg er nå inne hos Missy den nyopererte…fin form i dag, men stivbeint. Lå under kniven 14.30 i går. Har både spist og sovet, malt og gjort forsök til lek så vi er fornöyde. Hun har også hengt på verandadöra men på den andre siden. Hun vil så gjerne ut i det fine väret. Men får vente til i morgen!!
    Dette ble jo tidenes lengste kommentar! Takk for nytt blogginnlegg og fine bilder!!

    • ktmcleopatra sier:

      Den som hadde vøre der i sola med dår! Hørtes overtrevlig ut. Glad at den vakre Missy er på god tur til å rekreeres. Je har spist nystekt havrebrød i solveggen, og sovna visst noen minutter… ingenting er så godt som å sove inni et ullteppe ute i fri natur. Noe ganske annet enn å spise svidde pølser med neglsprengte fingre og hakkende tenner:)

  2. Balett-Balla sier:

    Til opplysning for de som lurer: Jeg trener til Svanesjön, derav antrekket!

  3. Hannah sier:

    Hej Anita!
    Kan du skicka den där «hällandussen», -bilden av min katt till mig, du kan få min adress här:
    michaeljacksongirl@live.se
    Och ett kort till, och den där som kommer efter vakre skapning, snääälla!🙂

Legg igjen en kommentar

