King of Snow – eller King of Dumb Ass?

3. plass - King of Snow

3. plass - King of Snow

Det tikket inn en melding om – 27°C i bygda lørdag morgen. Ikke moro å dra ut med henger og motorsykkel da. Men en myk start på løpssesongen ventet, brede traseer med gode forbikjøringsmuligheter fristet i Lier. King of Snow skulle kåres.

Når man først drar seg ut av senga, og bestemmer seg, så går resten riktig så greit. Målet var som alltid å ha det moro, og å fullføre med helsa i behold. Men det begynte dårlig.
(Arrangøren har langt igjen å gå når det kommer til kommunikasjon. Vi som sto bakerst på startplata hørte ikke det som ble sagt. Derfor visste vi ikke engang hvor flaggstartmannen sto da det var vår tur!)

Dumme meg setter sykkelen i gir, og da vi endelig får øye på flaggmannen står jeg igjen på strek. Gir-olja er ikke varm, og sykkelen må i fri før jeg får startet. To verdifulle sekunder tikker. Men allerede i andre sving er det køkjøring. Mange har veltet og det går hardt for seg. Jeg tar igjen feltet, men det blir en lomme mellom meg og de to andre jentene i min klasse. Første runden går greit, jeg ligger hakk i hæl med de jeg ønsker, og så kommer vi inn i det mest knotete partiet der jeg trives best. Full stopp!! Det hoper seg opp med kjørere, til slutt står vi i en sildestim på rad og rekke. Minuttene tikker og går, intet skjer, ingen informasjon. – Har noen ødelagt seg, er det derfor det stopper opp?

Temposkifte
Vi blir stående såpass lenge at de som lå foran «proppen» tar oss igjen med en runde. Hele startfeltet står til slutt ute i traseen, men i motsatt rekkefølge. Dette skaper irritasjon blant de hjernetomme-anabole-steroide-typene som ikke er oppdratt etter normal folkeskikk. De skriker og hyler «Flytt deg» – sparker folk bortetter slik at flere velter. For å fremme seg sjøl i køen. Her er løpet kjørt for godt. Det er virkelig ingen mulighet til å ta igjen noen med en runde, med mindre noe drastisk skjer med de som har tatt oss igjen. Men noen tror fortsatt at de kan ta igjen, og kjører deretter. Desperate og psyke i hodet. De gasser som de har vett til, og flere lander i skråninger og får en meeeget lang vei opp igjen. Jeg har som mål å kjøre det jeg tør, samtidig som jeg har det moro, men dette er ikke gøy.

Da vi på tredje runde blir stående i en sildestim nok en gang, resignerer jeg litt. Men tar meg sammen da stimen beveger seg, og kjører på. Arrangøren stenger deretter det mest knotete partiet, slik at vi bare kjører på jordeveier og de mest fartsfylte partiene. Da er moroa definitivt over for min del. Det blir ikke bedre av at en idiot med peanøtthjerne kjører inn i meg, og deretter kjører over meg slik at han blir sittende fast i min sykkel. Jeg er så forbanna at hjernen nesten eksploderer og jeg uttrykker såpass i klar tekst, at han faktisk løfter opp sykkelen min og spør om det går bra. Joda, men jeg kjenner at jeg slo meg ganske kraftig i hodet og albuen, og er lettere omtåket da jeg igjen setter meg på sykkelen.

Jeg ligger bak til venstre

Fullføre?
– Utholdenhet er mitt varemerke, og jeg skal stå det ut, forteller jeg meg selv. Så blir jeg nok en gang nedkjørt, denne gang mens jeg kjører ganske fort. En kar på en gul Suzuki hekter fast i min sykkel og drar oss nedover og har null kontroll. Jeg roper ut og spør hvor idiot det er lov å bli, og hva f… han holder på med. Ser han ikke hvor bredt styre han har, eller hva? Feigingen tar halen mellom bena og stikker fra det hele, uten å beklage eller hjelpe til. Takk for den!! Nok en gang må jeg pep-talke meg sjøl, men nå er det ikke stort å gå på. Kreftene svinner ut av kroppen og jeg må hente fram noe fra dypet for å fortsette. Som jeg selvfølgelig gjør. Jeg SKAL til mål. Men veien blir lang, selv om dette viser seg å være siste runde. Jeg setter min lit til høyere makter om at rettferdighet må skje fyllest. Litt etter kjører jeg forbi en kar med Suzuki. Han står og kiker uten å få start. Jeg ler rått inni meg, og får ny giv.

Kulda blir det minste problemet denne dagen. Det er idiotene som blir det største. Og King of Dumb Ass kommer susende på en Husaberg, han tar innersvingen der jeg er i ferd med å plassere framhjulet mitt, han hektet tak i styret mitt, drar meg ned og kjører over både meg og sykkelen. La meg minne om at piggene på hjula er 7 mm, og det er flere hundre i hvert hjul. Piggene graver seg ned i både muffene (varmeposene på styret), i sykkelplasten og metallet. Nå ser sykkelen min ut som den er ostehøvlet, og muffene ser ut som to sveitseroster.

Den andre albuen fikk seg en trøkk, hofta blå og gul, og håndleddet har fått seg en kul.

Enden på visa
Jeg endte som nummer tre av jentene, og det er helt greit. Gjennomsnittsfarten min var en mikrometer bak hun som ble nummer to, jeg tar det som en seier. Det var mange som ikke fullførte, noen fordi de ble skyflet av banen av store egoister, mens andre rett og slett hadde fått nok…

Mer problemer
Siste timen snødde det jevnt, og det ble glatt. Så glatt at alle som skulle hjem i bil fikk problemer med å dra seg av jordet vi sto parkert på, og opp på hovedveien. Den ene etter den andre havnet på tvers i veien, med tilhenger. Da er det godt å ha kjettinger liggende bak setet! Og komplimentet lot ikke vente på seg fra min kjære: – Ikke nok med at du kjører motorsykkel, men du kan søren meg legge på kjetting også😉

Klokka ni var vi hjemme i bygda igjen, alle favorittprogrammene på tv var ferdige, og innetemperaturen hadde sunket til ti grader inne i huset. Vannet hadde fryst i dusjen (var stygt redd for det da jeg fikk morgenmeldingen om 27 kalde…) – og det har ennå ikke tint nå på søndag.

Om jeg skal kjøre vintercup på Lunner til helga? Nei, takk. Jeg har fått min dose peanøtter for en god stund.

Klikk for å se video fra King of Snow

  • YouTube Her er en hjelmkamerafilm fra første runde – her kan du simulere hva jeg faktisk har gjennomført. Tenk deg at alle humpene gir friksjon de underligste plasser, og at når du er ferdig med å se filmen, så har du et reelt gnagsår i rumpa😉
    (Da jeg så filmen tenkte jeg, herlighet så fort han kjører! Og tror du ikke at på slutten så kommer jeg og kjører forbi ham!! 11.13 minutter – det er da det skjer! )
  • Bilder fra løpet finner du her: Del 1 – Del 2Del 3 (Foto: Espen P.)
  • King of Snow 2012 – vår egen film fra løpet (Filmfoto og redigering: Espen P.)

This slideshow requires JavaScript.

Uke 5:
Mandag – Gåtur i snø i skauen med May-Britt – 2t + Skitur runden ved Sundvannet 2t=4t
Tirsdag – Gåtur 40 min + Zumba 1t + styrketrening 15 min= 1t 55min
Onsdag – Gåtur 70min
Torsdag – Gåtur 40 min
Fredag – Gåtur 40 min + skitur Sognsvann-Ullevålseter-Måneskinnstien til Sognsvann (12 km) 1t 5 min= 1t 45 min 
Lørdag – King of Snow – 2t 5 min
Søndag – 

Tilsammen: 11t 30 min

Dette innlegget ble publisert i Enduro og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til King of Snow – eller King of Dumb Ass?

  1. Tale Grøtte sier:

    Passer godt å ta en svømmetur på mandag, da? Med den lemlestede kroppen din.. Hadde en flott tur på ski i Brekkeskogen (Korsvoll) i kveld, det kan også være et alternativ.

    Men jeg sier det her, så alle kan høre det: DU ER EN TØFFING, ANITA! Og en søt liten rosin.

    • ktmcleopatra sier:

      He he, TAKK, bra å ha litt rosin og bitte-litt tøffing-gener. Skal på Zumba fra 15-16 i morra så litt rolig svømming er kanskje tingen på kvelden? Brekkeskogen hørtes deilig ut. Jeg har bare tint rør, jobbet med bilder og publisert for harde livet i hele dag. Mens kroppen tydelig har sagt fra at den egentlig trenger å ligge ned og hvile litt…

      Når og hvor passer det å møtes, søte rosin-venn?😉

  2. Jeg har også tint rör i dag!! Til badet oppå!
    Min eldgamle hårföner, innhandlet hos Salong Torunn Hagen sent på 80-tallet fikk vise hva den gikk for. Tilslutt lösna det, gitt!!
    Ode til Cleo:
    Heia deg i skog og hei!
    Med vilje og frossent hår
    du pokalene får
    og ofrer ingen tanke på at rompa blir sår.

    • ktmcleopatra sier:

      Jeg ler meg ihjel, du er så god! Den oden til Cleo satt der den skulle!!!
      Hahaha, herlig altså!

      Så bra Torunns føner gjorde susen😉 (Den må virkelig ha gjort nytta si??)
      Vi fikk futt i røra til slutt vi også, men det er vanskelig å komme til for de er støpt i golvet og går så opp i yttervegg… så 2000 watt med varme på veggen og deretter isolasjon på yttersida, jippi, der var det ja!! Til sommeren skal panelen av og det skal pappes og tettes og isoleres. Nå er jeg lei!

      Nå skal jeg lese oden en gang til, tusen takk!! (det er helt sant at jeg ikke ofret tanken på at rompa ville bli sår. Hadde faktisk helt glemt bort det mulige scenariet inntil jeg måtte på do etter endt løp, og kjente smerte som å ha blærekatarr på utsida av understellet… svi svi, skrik skrik)

  3. Audhild sier:

    Hadde du svinga innom Borgen kunne du fått hamburgere, kaker oa rester etter guttebursdagen – varmt vann i dusjen hadde vi også!
    Er det førstemann til mølla som gjelder uansett i enduro, kjøreregler er ikke-eksisterende??

    PS. Godt å se at Priscilla har samme kroppsfasong som Turte, antar det er usedvanlig tjukk vinterpels som er årsaken?…

    • ktmcleopatra sier:

      Så du la merke til den pelsen ja, plystre plystre… la oss si det er en kombinasjon av trøstespising og kraftig kulde.

      Litt mat på Borgen hadde jo vært krem, det var jo rett rundt hjørnet, tenkte ikke så langt!! Sa du virkelig kake?? Slurp.

      Dusjen kom til seg sjøl igjen i går kveld, tror nå jeg har funnet årsaken til elendet. Trekk under panelen, og manglende veggpapp/plast på innsida panelen…veldig lurt når røra ligger ved yttervegg. Da vi fikk på glavamatte på utsida veggen og varme på innsida kom vannet etter få minutter… da hadde vi holdt på i ett døgn.

      Førstemann til mølla gjelder i hvert fall når crossgutta er med og kjører. Noen av dem eier verken antenner eller ferdigheter når det gjelder forbikjøring i smalt spor. «Mæler» bare på…

Legg igjen en kommentar

