Glade hjul

Sjekk snøen!!

Jula står for døren og hjulene er på plass!

I fjorten dager har jeg leita etter tid til å skrive dette innlegget. Det står ikke på fantasi eller opplevelser, men TID!

Jobben har spist meg opp i begge ender, og julestri har det vel egentlig ikke vært så mye av, inntil jeg begynte å tenke. Vel 40 julekort, helst personlige hilsener på alle. Noen og tjue gaver. Lager mange, men du verden så mye jeg har kjøpt også. Farvel halv skatt i desember… Juleselskapet jeg hadde på søndag er over, og synd er det for det ble så hyggelig.

Jeg har kokt ost, laget ett kakeslag, stekt 40 medisterkaker, og føket rundt som en jojo. Juletreet ble hentet EN uke før jul. Ny rekord…
Åssen fikk de til slakterstell og hele pakka med rundvask i gamledager??

Det jeg har gjort, og gjort til gangs skjedde sist uke. Da måtte nemlig motorsykkelen skos om til pigghjul. Dette er en jobb de fleste setter bort fordi det er litt kjelkete. Jeg øvde meg som kjent på dekkskifte i sommer, etter å ha sett en «how-to-do-video» på Youtube.

Jeg varmet opp mekkerommet i garasjen, fant fram dekkspaker og annet verktøy. Selv om det var ti kuldegrader ute måtte jeg opp med døra, fysisk arbeid øker blodsirkulasjonen!! Etter vel en time hadde jeg fått på begge hjulene på min sykkel, og var strålende fornøyd. Ikke fikk jeg vondt i ryggen heller, selv om arbeidsstillingen var krumbøyd pga manglende utstyr. Med god samvittighet la jeg meg om kvelden og drømte at jeg skiftet dekk hele natta.

Neste dag var jeg i såpass god form at jeg tenkte at jeg like gjerne kunne overraske Espen med å legge om på hans sykkel også. Joda, i løpet av dagen var også hans sykkel skodd for vinteren. Nevø Lasse hadde også spurt om hjelp. Da hadde jeg i utgangspunktet tenkt at Espen kunne få hjelpe til med det, men siden han aldri kom hjem måtte jeg begynne på denne jobben også. Vi skulle jo kjøre dagen etter, og da måtte alt være på stell.

Lasse sin sykkel sto rolig ett år før han kjøpte den, og det merka vi godt. Alle bolter satt dønn fast. Vi klinket og klanket og fikk til slutt av bakhjulet. Samme problem med framhjulet. Disse hjulene er betraktelig mindre enn på min egen sykkel, og jeg antok at det kanskje ville være noen haker ved dette arbeidet. På forhånd hadde jeg bedt Lasse ta med ekstra slange om han hadde, og krysset fingrene for at han hadde tjukke slanger. Den gang akk.
Da framhjulet hadde vært av og på tre ganger pga hull i tynn slange var blodsukkeret så lavt, humøret så på bånn og arbeidslysten så totalt forsvunnet at jeg ba om nåde. Å lappe slangen var helt umulig, den var sprukket fra ende til annen. Vi kom til at det ville ordne seg på ett eller annet vis, men dessverre ikke til kjøring på lørdag. Jeg gikk krumbøyd og utslitt til sengs.

Siden enduromiljøet er et sted for diskusjon og problemløsning, fant Kristian ut at han hadde en bakslange til crosser som kanskje kunne passe i omkrets. Det at den var dobbelt så brei som Lasses felg, og tjukk som fy, skulle ikke hindre oss i å ferdigstille arbeidet lørdag ettermiddag. Vi brettet slangen dobbelt, fikk ventilen i med et skrik (brøl) og stappet og stappet og stappet. Det var såvidt vi fikk presset litt luft inn i slangen, og hjulet var styggtungt. Men tett som ei potte. Og Lasse fikk kjørt og kosa seg hele søndag sammen med oss andre.

Glade hjul!!

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Enduro og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Glade hjul

  1. Nissemor sier:

    GOD JUL i ditt vakre hjem, «MekkeLaila»
    Jeg har ikke stridd i år! Skal bare stövsuge plass til juletreet nå!
    Og så drar jeg på jobb i ettermiddag:-/

    • ktmcleopatra sier:

      Takk for det, kjære deg! Ha en god dagvakt på jobb julaften, og ja, vi må prates i jula!! Jeg tar gjerne i mot besøk, har ingen planer annet enn motorsykkelkjøring på dagen 3. og 6. dag. Er aleine de første dagene, hjertelig velkommen!!

  2. Baron Von Santa Claus sier:

    Etter å ha oppholdt meg i Strømmen så å si hele dagen, og var temmelig drittlei, så kunne ikke overraskelsen blitt mer positiv enn å komme til ferdigknekte hjul. Så takk for den du! By the way, så har du jo blitt den resærn i å legge om. Så jeg skal kanskje ikke se bort i fra en overraskelse til våren heller? Nå er det (h)jul. Frohe Weihnachten von Santa Claus!

  3. ktmcleopatra sier:

    😉 Hyggelig å stå til tjeneste Sankta Claus. Og overraskelser er jo morsomt. Kanskje det blir en liten en i morra også. Da har jeg lagt om til sommerhjul.
    Hilsen optimist…

    (Hehe, bare tulla)

Legg igjen en kommentar

