Let there be light

Let there be light!

Let there be light!

Bli lys! Og det ble lys.

Det er mange måter å skaffe lys på – stearinlys, lysstoffrør, lamper og peis. Men ingenting er som solgløttet som titter innunder gardina om morran – når dyna fortsatt er god og varm, og alt man kan og bør gjøre er å glede seg over lyset som strekker seg helt inn i sjelen.

På lørdag fikk jeg ryggkink, dvs jeg kjente at bekkenet låste seg mens jeg kjørte enduro. Ikke spesielt praktisk. Kjente murringen med en gang og sørget for å få sykkelen på henger og stikke hjem mens adrenalinet ennå pumpet i kroppen. Har gått tvekroket i to dager, spesielt upraktisk på lørdag da jeg endte opp som veggpryd i noenlunde vanlige hverdagsklær, i et totalt misforstått freelance-oppdrag. Det skulle ha vært en konsert, men var mer en invitert galla-fest der folk var synlig beruset allerede før barne-tv.

Jeg gikk omtrent som ei kråke når jeg skulle fløtte beina, men hosten er jo nesten vekk nå, så ingen grunn til å klage her i gården. Haltet meg fram og fikk gjort unna oppdraget, men godfølelsen var MILEVIS unna. Moralen er: Det er ikke sant alt som står i avisen…

Lyset ja – så ikke akkurat lyset. Eller så ikke akkurat lyst på tilværelsen den kvelden. Det tok seg opp med kjekt nevø-besøk, sjokolade og potetgull, fulgt av en god natt under dyna. Våkna relativt kvikk på søndagsmorran – klarte gå oppreist ned trappa, hurra. Helt til jeg skred inn på kjøkkengolvet og skriiiiiiiiiik – det kjekket tak i nedre del av rygg nok en gang. Bare å lute seg framover og halte avgårde. For de som har sett min farfar – jepp, akkurat som han.

Så i dag, du store min tid! Sola som glimtet over tretoppene, fylte soverommet med dette deilige, varme lyset. Gjorde dagen minnerik med fortryllende vinterstråler gjennom frostroser på vinduet. Start med ryggøvelser som fast rutine – 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, deretter ned for å starte dagen. Og skulle du ha sett – klarte gå strak som staur! Dristet meg til en lang tur i solskinnet, og bekkenet fungerte som smurt – helt til jeg kom hjem igjen. Så nå subber jeg rundt med knekk i knærne, bøy i ryggen og sidelengs skøytetak på parketten. Men jeg har sett lyset. Oh yes, I have seen the light!!

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Gåtur 1t 14 min + 1t styrke/utholdenhet med mer belastning enn vanlig=2t 14min
Tirsdag – Gåtur 20 min – sykla 40 min = 1t
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – 
Gikk 1t
Fredag – Jogga nesten 11km – 1t
Lørdag – Enduro!!! – 1t 35min
Søndag – Straff for belastningen? Ryggkink…

Tilsammen:  7,5t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Enduro og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Let there be light

  1. Tale Grøtte sier:

    Glad you liked the car! Og til deg som vil sjekke videoer av meg på You Tube, så ble du vel skuffa, da. Burde alle ha det? Videoer på You Tube – sånn for å presentere seg selv? Uansett – frost, frokostbesøk og ukjent tv-program, jeg elsker bloggen din!

    • ktmcleopatra sier:

      Å, du gulljente til inspirasjon og glede🙂 Den bilen var jo midt i blink, og er nå behørig plassert ved siden av kolleksjonen i hylla i stua. Den må jeg ta bilde av senere, by the way.
      Klart alle burde ha videoer på youtube – hva med en liten, privat, lettkledd musikkvideo til låta «Ring meg»? Nei, han ble nok skuffa, for her var ingen video med deg. Ei heller noen andre. Bare bilder av søte bobler fra det store ytland, og koselige perlekamerater som setter gamletante i høysetet😉

  2. RyggRagna sier:

    Det var de söteste bobler noen noensinne hadde sett! Kunne ikke bli for mange bilder av de to bubbleblobb-blobb-buble-boblene der nei!
    Jeg vil åsså på frokostbesök og spise ekstrasaltat bregott og salami!
    Men ryggen var bare fyyyyy.
    (Du vet vel allerede hva jeg föler for sånt lys gjennom mine vinduer…jo bare skam og flauhet over alt jeg ikke har gjort og som barna har ikke gjort mye bedre enn meg…eh…)

    • ktmcleopatra sier:

      Hihi, at disse boblene kunne vekke slike boblende følelser, herlig🙂
      Vi har en frokostavtale som snarest – hva med mandag, torsdag eller fredag i neste uke?? Salami og ekstrasalta smør skal stå på bordet🙂 Og får jeg ånden over meg blir det også nystekt brød!
      Ryggen er bedre nå (klare å gå framover og ikke sidelengs :)), og skal få klikket på plass det siste hos kiropraktor i ettermiddag. Bruker ikke å være det beste, så gruer meg litt.
      Når det gjelder lyset så håper jeg du la merke til denne viktige detalj: «lysstrålen UNDER gardina» – liftgardinene nede = ingen ser mine upussede vinduer. Jeg la merke til de litt seinere på dagen og kjente at motet gikk fra meg… Farvel, mot.

  3. RyggRagna sier:

    Heyy!!
    Litt sen med å svare her, ser jeg!!
    Elsker frokost og all annen mat!
    Det er i grunn mandag som passer best av de dagene du nevner, men så passer den ikke sånn superbra alikevel. Skal passe på å få gjort noen ärender når jentene er på school! Så jobber jeg tirs-, ons- og torsdag. Fredag er det studiedag og alle barn har fri! Men vil jo gjerne ha dette til gode!!!

    • ktmcleopatra sier:

      hey hey hey! Der var du gitt! Du har en god frokost til gode, i mitt kjøkken. Nye sjanser noe senere i desember, drar til London noen dager neste uke, deretter blir det hjemme og forberede jul. Haha. Skal jobbe som vanlig da, men er på skauen torsdager og fredager, finner du noe som passer så meld i fra!! Ha en fin studiedag på fredag🙂

Legg igjen en kommentar

