Tyver

Mot de evige jaktmarker

Mot de evige jaktmarker

Mange slags tyver om dagen, de dumme og de smarte. Flest dumme. Her kommer noen av dem i en kort oppsummering.

Tyver 1: Flere motorsykler ble stjålet her i bygda for vel en måned siden. Tilfeldighetene skulle ha det til at de to gutta som ble frastjålet sykler opplevde akkurat det samme for ett år siden. Den ene av dem manglet da forsikring, og det ble en dyrekjøpt erfaring. Så i uka som gikk var det storstilt politiaksjon langs riksvei 21. (Ikke et ord om dette i lokalavisa!!). Min venninne kom midt oppi greiene, men ingen fra politiet stoppet og fortalte hva som foregikk. Hun så en varebil som sto med bakluka oppe, og politimannskap med hunder. Flere dager etterpå fikk hun vite at varebilen hadde stjålne, norske skilter, og savnet var en estlender og en polakk. Bak i bilen fant de to gørrete og klissvåte motorsykler som bar preg av å være oppbevart i en myr. Dertil lå det datautstyr innpakket i plast, som sikkert skulle finansiere noe ordentlig moro? De to fyrene er fortsatt savnet. Det er meget dype skoger her ute, med ulv, bjørn og andre farer. Spennende å se hva som dukker opp når snøen smelter til våren… Smarte? NOT.

Tyver 2: Jeg har lenge hørt kraslelyder i veggene i huset mitt. Jeg hater å innrømme det, men det er altså mus… På loftet ble det satt opp tre musefeller, nå skulle det bli slutt på discodansen. Og i dag ventet fangsten – ei FEIT mus som antagelig hadde låret i seg alle tre ostebitene før hun ble så tjukk at hun ikke kom ut av siste fella… Musa hadde et stort kutt i skinka med tilhørende blodrester i musepelsen. I dag tidlig fant vi to STORE blodflekker på stuegolvet (!!!!) – tilfeldig?? ÆSJ!
Smarte krek? NOT.

Tyver 3: Ærlighet varer lengst? I min panne står det antagelig stemplet NAIV. Gang på gang har jeg gått på den ene løgnen etter den andre fra omgivelsene. Jeg forstår ikke at noen kan stjele tillit på den måten. Vel vitende om at det går som med musa. Til slutt blir man sittende fast i fella – og hvem var det verst for, sånn egentlig? Jeg vil anta musa, om vi bare kunne fått et ord fra henne der oppe i musehimmelen…
Smart? NOT.

Tyver 4: Jeg har akkurat kjøpt inn solsikkefrø til småfuglene. Å kunne se disse vakre, kvitrende skapningene fra kjøkkenvinduet er rekreasjon for min (naive) sjel. Men idyllen blir raskt forstyrret i det jeg ser Miss Ekorn forsyne seg fra matfatet. Og siden denne fuglemater-saken er konstuert slik at IKKE andre enn småfugler skal kunne spise, må Miss E være kreativ. Hun klatrer opp på en påle som står 40 cm unna (den skal flyttes nå) – deretter hopper hun til fuglemateren, henger seg oppned, klorer seg fast med klørne på bakpotene og jafser i vei. Smart tyv!

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Gåtur 40 min
Tirsdag – Gåtur 35 min – jogga 25 min=1t
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – Gåtur med venninne – 1t
Fredag – Jogga 46 min
Lørdag – Enduro!!! – 1,5min (knis, min eminente falkeblikkvenninne la merke til denne gigantiske skrivefeil, skulle selvfølgelig være 1,5 TIME!)
Søndag – Gåtur i Vigelandsparken – 45min

Tilsammen:  6,5t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Musehistorier og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Tyver

  1. Tale Grøtte sier:

    Ikke alle er like kritisk og mistroisk som hyttenaboen min, det er fint det. Men si meg, ble det ikke litt lite enduro på deg denne uka? Man skulle tro du ville holde på en stund når du først får på deg drakt og rigga deg på sykkelen?

    • ktmcleopatra sier:

      Kremt… skulle bare se om du fulgte med… eh… Nå smiler jeg bredt her, snakk om å legge merke til noe jeg trodde bare jeg selv kikket på. Hihi, bøyer meg i støvet for ers kongelige høyhets eminente falkeblikk!
      Godt ikke alle er som hyttenaboen din, TAKK og LOV for det!

      1,5 min – ny rekord på endurobanen😉

  2. Ragnhild sier:

    Mange avskyelige tyver…men den lille rakkeren som har utviklet en hengemetode var veldig sjarmerende, da!
    Da jeg leste begynnelsen av setningen i «tyver 4» var jeg helt sikker på at du skulle skrive om de forferdelige skjärene så jeg hadde forberedt en hat-tale. Nå derimot ble jeg egentlig i godt humör!
    Men stakkars deg og småfuglene!

    • ktmcleopatra sier:

      Hihi, ingen uforløst hat-tale, men for all del, se å få det nå ut i bloggen din. Jeg leser gjerne mer om skjærene så lenge du skriver🙂 Den lille rakkeren er egentlig min venn. Det første året jeg bodde der hadde jeg to slike venner med jumbohale som var innom titt og ofte. Så ble de borte helt plutselig – Simen kom og kunngjorde nyheten om at en var funnet overkjørt nede i veien… sorg og bedrøvels. Så egentlig er jeg glad for den rufsete, og ganske pene skapningen som satt der i dag og gjorde seg til foran kameraet! Men pippipen må kjempe hardt om plassen på matfatet… Kanskje jeg skal instruere dem i litt kampsport-teknikker??

Legg igjen en kommentar

