Host!

Et host i fra skikkelig svev... ehm

Kun et host i fra et skikkelig svev...ehm

Ti år uten å være syk, men sist uke endte jeg opp som Moppe: Trange luftveier og rusk i registeret.

– Host host! Archhhhhgggggggghhhhh! Spytt! Time ut og time inn hele lørdag kveld og natt til søndag. Våknet av at systemet var fullt av slim som ville ut. Hang over vasken på badet en time, til de vannproduserende kjertlene hadde innfunnet seg med at jeg IKKE kom til å spy. Det er nemlig det verste jeg vet. Stakkars meg. Lenge siden jeg har følt meg så krank.

Hostet meg gjennom søndagen, og bestemte underveis at det kanskje var verdt en tur innom legevakta. Men tenk om jeg bare innbilte meg at jeg har pustevansker? Reagerer jo på alt – støv, røyk, dieseleksos, eksos, bensindamp, parfyme… Host host host. Spytt og fy. SÅ sensibel går da virkelig ikke an å være? Det mener i alle fall de rundt meg som danderer seg i etterbarberingsvann og gjerne hadde dratt til med totakts-sprak i stua om de fikk lov. (Altså fyrt opp motorsykkelen inne…)

Inne hos legen var det opp med genser, på med stetoskop. Lytte. Lytte. Lytte. Lytte. Lytte. – Blir han aldri ferdig?? Lytte. Lytte. Inn på bakrommet, hente blodprøvetaker.
– Surr. Duuuuur. Brrr. Drrrr. Surr. Duuuuuurr.
Etter en evighet var blodprøva klar. Den viste null på lungebetennelse. (- Heldigvis, tenkte jeg.) Legen satt og skrev og skrev. Stilte noen spørsmål, skrev videre. – Å ja. Case 22.07. Anstrengelsesastma? Glasstøv? Hm. Ventoline? Dosering? Hm.

– Eh. Kremt. Host hOst HOST HOST Argcheeeehch! Unnskyld. Har du funnet noe?
– Du røyker ikke sier du? Hm.
Stillhet.
– Det surkler godt når du puster. Du høres faktisk ut som en storrøyker! Veldig trange luftveier der. Ny kombi-medisin, fire ganger daglig, røntgen fort som mulig.

Forsiktig fra pasienten: – Hva med trening…?
– Du kan trene som vanlig.

PUH!

Vi blogges også neste uke:)

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Styrke (la på mer vekter, støl!) og kondisjon 1t + 40 min gange= 1t 40 min
Tirsdag – Gåtur 40 min
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – 
Fredag – Jogga 35 min
Lørdag – Crosskjøring på Magnor – 1t 5min
Søndag – HOST!

Tilsammen:  4,5t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Enduro og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Host!

  1. Baron Von "Brun og Blid" sier:

    He he…. Jeg føler meg på en måte truffet av dette. Ja jeg hadde fyra smoker’n inne i stua (gjorde det med en RM 250 jeg hadde, i 7ende etage i Tåsen-blokka) om ikke du hadde lidd (og jeg) så mye i etterkant (spesielt meg). Men nå som mopeden er bytta ut med flere takter hadde ikke forurensningen blitt så stor. Jeg hadde nok sluppet å vaske totaktsolje av veggene etterpå. Morsom sammenligning med Moppe der, kanskje registerkjede har hoppet over et hakk hos deg også? Må virkelig si dirtbikejenta i deg, begynner å spille på sjargonger. Go girl!

    • ktmcleopatra sier:

      Det var da en voldsomt til hyggelig og «brun og blid» kommentar😉
      Traff spikeren, ja? Takk og lov for 2 x fire takter i garasjen, snart «skal vi danse»-feber der inne. Gjelder jo å holde takten, hehe. Til helga blir det en ny dans, med nye hopp og fine oppganger🙂

      – Dirtbikegirl –

  2. Ragnhild sier:

    Men stakkars krake!!
    Din AAaaaaaarrrccccccgghhhh fikk fram barndomsminner…det tar vi en annen gang.
    Sikkert godt å trene på ditt nivå med trange luftveier??
    Skulle ha skrevet mer med vi har jo fått vintertid og da er denne dama enda tröttere enn för på kveld…fnis;)

  3. Ragnhild sier:

    Skulle tro at også jeg er syk?? I siste setning skal en «med» väre «men». Jeg er ikke tett i nesa😉

    • ktmcleopatra sier:

      Stakkars trøtte dame, håper du byssan luller nå:)
      Barndomsminner er det mange av… Selv er jeg en slimål innvendig og har dessverre bred erfaring med flere måter å hale ålen ut…

      Pussig at du sier det med nivået og luftveiene, for jeg har jo nå skjønt hvorfor jeg kauket som en opphengt gjøk etter løpet på Jevnaker. Krupp-tendenser som eksploderte da jeg satte fra meg motorsykkelen. Om jeg ikke hadde hatt astmaspray da vet jeg neimen ikke. Lufta kommer bare ned i øverste delen av luftrøret, så det blir lite O2 til hjernen og systemet ellers. Nå må folk bare passe seg, for med ny medusin kommer jeg vel til å kjøre fra alle, hehe. Særlig. (Eller «særs i havet» som vi sa tidlig på åttitallet.)

      Nå er det byssan lulle her også –

      Hilsen storrøykeren😉

  4. Andrea Nornes sier:

    Så bra at du kan trene🙂 God bedring🙂

  5. ktmcleopatra sier:

    Jeg burde nok prøve det🙂 Torsdag har jeg fri, så da skal jeg seriøst vurdere sofaen. Alternativet er å kjøpe pampers/libero «up&go» – og fortsette treningsøktene, hehe.

Legg igjen en kommentar

