På dugnad med Batman

- Se så fine tenner jeg har!

Pippi Långstrump møtte Batman under dugnad i helga. Men han var ikke særlig tess med sine vel tjue gram i matchvekt…

Dugnad er visst et norsk fenomen i følge programmet «Alt for Norge». Der norsk-amerikanere spiser mat  jeg aldri har smakt, bedriver dugnad og annen moro. Siden dugnad er et daglig fenomen i mitt lov har jeg bestemt meg for å kalle meg urnorsk (på tross av at jeg ikke spiser verken smalahove eller rakfisk). I halvannet år har jeg brukt inntil 15 dugnadstimer på dag- og kveldstid i de helgene det skjer mye. Du kan kalle det å være hekta på motorsport. Men jeg ser at nitidig arbeid fører frem. Med løfting av stein i tide og utide, krafsing, spaing, søppeltømming, bål- og vaktansvarlig, skriving, fotografering og sene nattetimer med redigering og publisering blir det mange timer. Hver uke hele året. Folk melder tilbake at de synes dette er kjempebra. Og det er jo en slags «lønn» for strevet.

Taksteinen innerst skulle flyttes til naborommet... fire stabler!!

I flere år har jeg hatt en spøk gående om at jeg har uante krefter – men de kommer bare frem når ingen ser. Da løfter jeg som Pippi Långstrump og fyker omkring som Batman. Da vi hadde dugnad i helga var det blant annet min oppgave å løfte urgammel takstein fra et trangt, mørkt rom i en garasje, til et annet. Først var vi fem som løftet. Så ble vi tre. Så to. Til sist sto jeg igjen aleine. Det var 450 takstein, minst. Hver av de veide to kilo. Dvs at jeg løftet 900 kilo. I tillegg måtte jeg bære 130 av steinene helt alene fra et rom til et annet, deretter stable de forsvarlig oppå annen gammel takstein. Derfor ble de løftet to og tre ganger. Så i realiteten har jeg løftet godt over tusen kilo på en time. Sånt blir det jo superkrefter av…

Midt i seansen så jeg noe loddent på golvet. Jeg trodde først det var en død mus og skulle til å løfte den opp for å spøke litt med de andre som var der. Men det var ingen død mus – dvs det var en levende FLAGGERmus! Batman var bare fire centimeter lang og veide kanskje tjue gram, men freste som en ilder. Jeg tror sant å si ikke han var særlig tess til dugnadsarbeid, men superkreftene hans er vel som mine – de kommer fram når noen slukker lyset?

This slideshow requires JavaScript.

Denne uka:

Mandag Gåtur 40 min
Tirsdag – Jogga til Paradisbukta (11km) – 1t 15min + sykling 20 min=1,5t
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – Gåtur 35 min
Fredag – (Hos momo)
Lørdag – Dugnad – løfting av stein – 1t
Søndag –

Tilsammen: 4,5t

Sist uke:

Mandag 10. – Gåtur 40min
Tirsdag – Styrketrening 40min + gåtur 80 min=2t
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag – Gressklipping 1t
Fredag – Jogga 46 min (7,5km) + 1 t jordekjøring= 1t 46 min
Lørdag – Jordekjøring 1t
Søndag – Jordekjøring 45 min

Tilsammen: 8t

Dette innlegget ble publisert i Enduro, Musehistorier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til På dugnad med Batman

  1. Tale Grøtte sier:

    Man tenker seg jo Batman litt større enn det, der. Herlige høstfarger og matcher sykkel og kjøredrakt, høstkamuflasje?

    • ktmcleopatra sier:

      Forestillingen om Batman fikk seg en ripe i lakken. Livet blir ikke helt det samme nå.
      – Høstkamuflasje er tingen. Plutselig så er jeg der. Når du minst venter det🙂

  2. Baron Von Robin sier:

    Det var ingen annen måte å kjøre den 500 EXC på, forhjulet ville bare ikke være i bakken.
    Batman var søt syntes jeg. Pus kunne fått seg en ny lekekamerat. Batman er sikkert ikke like hard på knotten som pelsdott er, men hadde nok satt pris på husfluene.

    • ktmcleopatra sier:

      Husfluene trenger å bli spist som snarest, så kanskje Batman hadde blitt en «to-fluer-i-en-smekk»-løsning, i og med at du forestiller deg det stakkars krapylet i kurven sammen med pus – i skjønn forening om hvem som skal ligge (henge) hvor.
      Og angående forhjul som ikke vil være nedi bakken er det en ukjent problemstilling…
      (Visste ikke at hjelperen til Batman var såpass på nett…)

  3. Catwoman sier:

    Ble helt forelsket, jeg…..i Batman the cute one!!

  4. ktmcleopatra sier:

    😉
    Skikkelig go’ing han der altså. Ikke rart mora mi tok med seg en sånn i en fyrstikkeske da ho var lita jente- fra Oslo med buss til Høland. Der fikk musa henge på et teppe som hang over en stol – og frydefullt var det i heimen inntil musa en dag hang dau…

  5. Catwoman sier:

    Snakk om söte saker?? Se på de to prinsessene som löfter på rosa kjolekanter der på veggen i kjellerstua hos ho mor!!!🙂

  6. ktmcleopatra sier:

    HoHOHOHO, det fikk du med deg ja, tenkte ikke på at jeg utleverte mitt liv som f.d. prinsesse🙂 Husser godt at Solveig, mamma og tante Marit sydde kjolene. Med tyllskjørt som stakk og gjorde ugagn under kjoleskjørtet. Og vi satt hos frisøren i timevis – for et pes. Godt det blei tatt et vakkert bilde sånn at det i alle fall er et minne som ser ut som alt var i skjønneste orden. Trur vi sto på bakrommet hos Grinna og grein over tyll-fandenskapen…

Legg igjen en kommentar

