Hver dag har nok med sin egen plage

Bekymringsfri natur

Bekymringer. De som får deg til å bite tenner om natta, og øke mengden av grå hår om dagen. Som gjør at du ligger våken natt etter natt. Mens du ser stadig eldre ut…
En kan jo si at trening kan være en plage, og at jeg i så måte har hatt 280 plager hittil i år. Men trening kan jeg mestre, det er de derre andre gruffene som tar helt overhånd. Og siden jeg ikke drikker kaffe, er det ingenting som kurerer.

Siste ukes plager:

  • Snekkerregningen som ble TI tusen kroner dyrere enn forventet
  • Dugnad som måtte gjøres, og som endelig ble ferdigstilt
  • Jobboppdrag som jeg overhodet ikke hadde lyst til…
  • Tanken på Norges Cup-løpet til helga
  • Har jeg råd til å beholde leiligheten min?
  • Forkjølelse
  • Kjempekvise midt i fleisen

….og mange mange fler…

Alt dette er jo egentlig «bagateller» – i alle fall når det kommer til liv og død. Flere av mine venner har denne uka mistet noen de var glad i og kjente godt. For noen var det ventet, for andre kom det brått. De må takle hver dag, sin egen plage, på sin egen måte.
Og etter å ha mistet min far vet jeg hva slags perspektiv som er det rette, det tar bare litt tid å finne det.

Jeg sov ikke natt til mandag – grunnet spretting av konvolutt med snekkerregning søndag kveld. Jeg grublet og grublet over hvordan jeg skulle løse situasjonen, jeg så en eventuell ferie falle totalt i fisk, tenkte at jeg må få meg en ekstrajobb. Osv osv. Så ser jeg perspektivet nok en gang – hva er det som er viktig her i livet? Det er i allefall ikke penger. Det er venner, familie, de gode samtalene, naturen, livet i seg selv. Da blir veien kort til å kvittere ut hele snekkeren. – Det er bare penger!  For ham er det viktig å skrive timer med gaffel, dersom han må. (Og det må han.) Men det skal ikke styre meg, og i alle fall ikke knekke meg!

Det er løp til helga. I 90 dager har det ligget i underbevisstheten og gnaget.  En sann plage!! Frykten er stor og motet lite. Men jeg skal ikke glemme det som er målet mitt – fullføre – og ha det moro underveis.

«Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.» (Matt 6,24-34)

På lørdag ettermiddag er det over – YUHUUU!! At søndagens plager med vondter her og der kommer, det skal jeg ikke tenke på nå🙂 (…og det tenkte jeg helt til jeg nå fem minutter etter så denne lenken til disse bildene av løypa (klikk på lenken). STØNN!!)

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Gåtur 40min
Tirsdag – Styrketrening 1t + gåtur 1t=2t
Onsdag – Gåtur 40min
Torsdag Gressklipping 40min
Fredag – Snekring…
Lørdag – Endurokjøring 1,5t + effektiv raking/snekring 0,5t=2t
Søndag –

Tilsammen: 6t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hver dag har nok med sin egen plage

  1. Tale Grøtte sier:

    Jeg tenker nok du vil føle en enorm lettelse, jeg etter helgen! Da er løpet kjørt, kan man si! Og jeg har et annet sitat (ikke fra bibelen) som setter alle bekymringer til side: Angeren kommer alltid for sent! Så, full av anger og bekymringer: ha en fin-fin uke! Fine bilder, et studie i gressklipping!

    • ktmcleopatra sier:

      Hihi, ja.

      Den studien i gressklipping ble nesten et symbol på perspektiv…😀 Og det med lettelsen, skal bli en sann lettelse (hehe.) Angeren kommer alltid for sent, jeg er nærmest et bokstavelig bevis på det, både i levned, men også i min eksistens. Tror ikke akkurat at jeg var påtenkt, snarere en ulykke. Fin-fin uke ønskes deg og dine også, og ikke minst GRATULERER med dagen til din lille prinsesse!

  2. Baron Von Gestalt sier:

    Jeg tenker stadig på noe Tore-norsklærer sa til meg en gang. (Rart det med referanser man drar med seg i livet) 1. Kan problemet la seg løse? Om det kan, ja hvorfor bekymre seg. 2. Om det ikke lar seg løse, hvorfor bekymre seg? Man får ikke gjort noe med det, og man dør sannsynligvis ikke.

    • ktmcleopatra sier:

      Tore-BarteSam-norsklærer var nok en klok fyr. Kanskje klok av skade? Eller klok av plage? Man dør sannsynligvis ikke av nr 2., men det kan jo føles særdeles ubehagelig en stund mens man grubler og analyserer…
      (Min norsklærer var ikke nærheten av slik klokskap. Hun fortalte meg ganske enkelt at jeg nok aldri ville bli forfatter. Sånn var det med den saken… Hun ble en sann plage i tre langdryge år på videregående…)

  3. Ragnhild sier:

    Normalt er jo jeg dronningen av mye rart, også av bekymringer og plager, men ikke akkurat nå om dagen. Det er som om kroppen tar en pause og pröver å slappe av litt. Time out! Liker å se kattemor i pappesken! Fin trapp, en gang skal jeg komme og pröve å gå i den. Gleder meg til å lese referat fra löpet ditt til helga. Tvi tvi!!

    • ktmcleopatra sier:

      Godt å høre at «Dronningen av mye rart» (fnis) tar en time out! Det kan bli for mye plager og bekymmer, til ingen nytte slik Von Gestalt så gestaltig sagst überunter.
      Kattemor er avbildet i 50 forskjellige esker, i tusen vinkler samt filmet i plastpåsar og mye mer. Det ultimate katt-i-eske-bildet er ennå ikke tatt, så her er det bare å knipse videre… Håper du kommer og går litt i trappa sammen med meg snart. Til den prisen må den brukes meget og vel.
      Jeg gleder meg til å skrive referat etter helga. Da er nemlig plagen over. (For denne gang…) Tvitvi!!

Legg igjen en kommentar

