Hvis ingen går i fella…

God, gammel aargang?

I år som i fjor har jeg snekkere på besøk. Det er ferdigstilling av påbegynte ting, som andre snekkere ikke har fullført. På en flaks-skala fra 1-10 har jeg 0, som min bror ettertrykkelig sa en gang. 

Med høsten kommer gnagerne fram. De skal lagre sitt vinterforråd. Priscilla the Cat sørger for at dagen i dag blir den siste for noen av dem. I fjor vinter fikk hun meget og mangt å gjøre. Da holdt snekkerne på med den ytre gangen her hos meg, de tok opp golvet. Dermed hadde musa fritt innpass til varmere strøk, og benyttet anledningen til å klatre inn mellom ny og gammel vegg, og opp på sydenloftet med deilig varme fra pipa.

Jeg var ikke klar over fenomenet før jeg la meg. Da hørte jeg en litt dunkel lyd fra oven: «tataratatt». Små, nette føtter som tasset over loftsgolvet. Etter hvert var det ikke bare ett enkelt «tataratatt», men det var full håll-i-gång og disco oppå der. Å sove var helt umulig, og jeg ventet bare på at familien mus skulle sveive i gang discokula og sette på «Night fever, night fever».

Jeg hadde gått først til sengs, og orket ikke ta tak i problemstillingen der og da. Espen satt nede i stua og så på film, og jeg må har dørmet av et lite sekund, for jeg våknet plutselig av at det trampet hardt og fort oppover i trappen til annen etasje. Sekunder etter sto han midt i soverommet og hvisket hesblesende og høyt: «Det er noen her, Anita. Du må våkne! Det er noen som har brutt seg inn i gangen! Jeg hørte de holdt på med noe plastposer og greier». Jeg var sliten og trøtt etter nabofesten på loftet, men var meget klar i hodet og skjønte hva det måtte være. «Slapp av! Det er bare musa som har kommet seg inn og holder leven!» Han krøp skjelven opp i senga og turde IKKE gå ned alene (!) Det kunne selvfølgelig bekreftes at det bare var musa som hadde kosa seg, visittkortene lå tydelig igjen på golvet under plastposen. Dagen etter satte vi opp feller på loftet, og fem minutter etter hørte vi «Smack, smack, smack».  I løpet av tre dager hadde fellene smacket igjen tolv ganger…

Apropos visittkort. Snekkerne tok av råtten panel inn mot loftet, og da jeg sto utenfor huset og kikket opp så jeg at det sto noen plastposer der oppe som jeg ikke har sett før. Det viste seg å være gamle skolebøker til forrige huseier. Selv oppbevarer jeg ingenting der da jeg nå vet at det er musebefengt område. Elektrisk lampe er mangelvare på musediscoteket, men nå kom jo dagslyset inn og jeg benyttet anledningen til å gjøre rent. Da jeg klatret opp loftsstigen sto tre musefeller tomme, men i den siste var det jaggu en tynn og knusktørr ettersleper! Den hadde ligget og godgjort seg lenge, og satt dønn fast i fella – med ostebiten plantet mellom fortennene. Jeg måtte kaste hele dritten. Dertil fylte jeg en bærepose med femti år gammel (og noe nyere) musemøkk.

Når nettene blir lange, og kulda setter inn, da sier vesle musemor til ungeflokken sin:»Hvis ingen går i fella men passer seg for den, skal alle sammen snart få prøve discodans igjen!»

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Gåtur 40min
Tirsdag – Styrketrening 1t + sykling 30 min=1,5t
Onsdag – Stress på jobb…
Torsdag maling av hus…
Fredag – mer maling…
Lørdag – Endurokjøring 1t
Søndag – Sjuk…

Tilsammen: 3t – et elendig resultat denne uka som skulle vært opptrapping til siste runde i Norges Cup…

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet, Musehistorier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Hvis ingen går i fella…

  1. ferdaminni sier:

    Det ble jo en riktig bra tittel… kreativiteten kom til deg til slutt! Og jeg har lagt meg for en time siden, nå sitter jeg bare og skal bare, og jammen så fikk jeg med meg en skikkelig musehistorie før kvelden setter inn!

  2. ktmcleopatra sier:

    Så kult at du ligger der og ikke hører på tassende museskritt, men leser om de jeg har hørt🙂
    (Skrev om slutten, den satt skikkelig nå synes jeg, men du fikk kanskje med deg den?) (Flikker alltid litt etter publisering.) Ønsker deg en riktig god natt, og vil du være med på muse-disco vet du hvor det er;) nattinatt!

    (PS! Trykket på nettadressen til din blogg og det var en liten skrivefeil, men jeg skriver her den riktige sånn at mine lesere kan besøke deg! ferdaminnE.wordpress.com, og da så jeg med ett at du har blogget mer. Herlig!!!)

  3. Baron Von Evnukk sier:

    Det var bra du fikk konstatert størrelsen på ballene mine, sånn allment tilgjengelig…

    • ktmcleopatra sier:

      Kjære Von Evnukk
      ….alle vet fra før at det ikke finnes større nosser enn dine. Du kan jo aldri gå i shorts. Og det er på grunn av «nossene» du må ha en hundreogfemti kilos fjær på bakdemperen din? Det er et bilde som overlater fantasien til lite. Godt bildene her viser at du går i høyden, tross stort understell som drar deg ned mot jorda igjen…

  4. Ragnhild sier:

    Hihihihi jeg elsker musehistoriene dine!! Grösser litt men elsker!
    Nå fikk jeg skikkelig lyst til å bestille sydentur til loftet ditt. Varme, disco og håll-i-gång! Yeajjjj!!
    Fikk også litt «änglagård»feeling! En som er mörkredd og redd for mus? Og det var ikke Cleo!
    All heder til Priscilla! Musedivan fra de dype skoger/urbane strök!
    Nå skal jeg lese en gang til😉

    • ktmcleopatra sier:

      For en fryd! Du er hjertelig velkommen på loftet når det måtte være, har til og med luftet og gjort reint😉 Lover å kjøpe inn sydendrinker, ost og snacks… Priscilla jobber på akkord om dagen, og har både potene og munnen full. Med avlinger som har råtnet bort på jordene omkring blir det skikkelig musefest i hele omegn. Og hva er vel mer attraktivt enn dans på loftet hos meg i disse skal-vi-danse tider??

  5. Ragnhild sier:

    Tar tilbake kommentaren om Änglagård. Jeg har også hört rykter, baron…og jeg er ikke i tvil om at du kan «slegge» ned mange mus!!😉

  6. Tilbaketråkk: Tyver | Anita Slettens Racingside

  7. Tilbaketråkk: En liten (stor og lang) musehistorie | Anita Slettens Racingside

Legg igjen en kommentar

