Fotografering

Min første juvel

Jeg er lært opp til at man ikke sløser med penger. Derimot er det lønnsomt å spare ei krone her, og ei krone der. Da har man etterhvert penger til noe man VIRKELIG ønsker seg.

Og når man sparer til noe man ønsker seg – så har man jobbet såpass hardt for å komme dit at man rekker vurdere saken opp og ned i mente noen tusen ganger før man bestemmer seg. Og man setter kanskje ekstra stor pris på det man kjøper?

Vi fikk et Kodak Instamatic på deling, min søster og jeg. Vi hadde aldri vært enige om noe før, og ble det heller ikke denne gang. Vi rev og slet i alt vi fikk «sammen». Til deg som tror det er praktisk å slå sammen gaver til søsken: svaret er NEI.
Kameraet var upålitelig. Umulig å få med hodene til alle personene i bildet. Så å knipse med det, var bortkastede penger. Etterhvert fikk jeg spart opp 2100 kroner, og pappa ble med meg til Årjäng for å kjøpe speilreflekskamera. Halleluja for en fryd! Jeg brukte 1300,- kroner på kamerahuset – Ricoh KR10 (Pentax) – vidunderlig og pålitelig kamera som jeg brukte helt frem til digitalalderen tok over på begynnelsen av 2000-tallet. I tillegg kjøpte jeg en ekstern blits som jeg nesten aldri brukte (blir for kalde bilder). Da det digitale formatet tok over sto Canon fremst på alle fotoblader – og jeg kjøpte et brukt 350D – (som jeg nettopp har solgt på Finn.no til fordel for et superfantasticokamera; Nikon 7000D)

Jeg har funnet den rette!
Nå har jeg funnet den rette, digitale arvtakeren til Ricoh-kameraet. Og som innledningen indikerer har jeg tenkt meg om i et halvt års tid før jeg bestemte meg. Den eneste ulempen jeg har funnet til nå er at dette kameraet tapper seg for batteri om lar det stå på. (Her var Canon suveren – det slo seg av automatisk.) Så nå sitter jeg her med verdens beste motiver foran meg i Oslo – men ingen strøm på batteriet. Derfor tar jeg straks turen ut til FotoVideo for å be om starthjelp…

Til helgen venter nye sjanser til å ta gromme bilder med super-sportslinsa. Legg merke til frysingen av detaljer i bildene jeg legger ved. Da tenker jeg spesielt på bildene Espen har tatt i enduroløya. Nå er det han jeg må krangle med for å få «låne» mitt eget kamera. Godt jeg har langt grunnkurs i kampsport:)

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Gåtur 30min
Tirsdag – Styrketrening 1t
Onsdag – Gåtur 40 min
Torsdag – Graskløpp 30 min + gåtur rundt Eikestan=1,5t
Fredag – Joggetur til Sundvannet med følge av Lasse og Espen på sykkel – 48min
Lørdag – Endurokjøring 1t 40 min
Søndag – Gåtur 30 min

Tilsammen: 6,5t

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

8 svar til Fotografering

  1. Tale Grøtte sier:

    For en nytelse å se fotoene – de eplene ser ekstra gode ut med en Nikon7000D og Priscilla har nok aldri vært vakrere. Men dansingen skulle ha vært med lyd!

    • ktmcleopatra sier:

      Hihi, jeg har faktisk en filmsnutt fra den dansinga, for dette fantastiske kamera er jo også filmkamera… skal se om den blir publisert. Priscilla viste seg fra sin virkelige fotogene – særlig det der hun snuser opp i vidvinkelen ble strålende🙂 Ditt Nikon har inspirert meg – tok jo noen bilder med det på Kjærnes i sommer. Til og med klikke-lyden fra lukkeren er helt suveren!

  2. Zumba på verandan??
    Jeg vil også ha epletre…

  3. ktmcleopatra sier:

    Det epletreet ja – min bror Henning jobber jo med anlegg. Og på et sted i Oslo måtte de fjerne treet, herligheten skulle altså kastes. Men han tok det med i bilen og glemte det bort noen dager. Da han kom på deg igjen hadde røttene tørket litt, men han satte nede i lia hos mamma. Og tror du ikke det ble de største, rødeste frukter??? På det lille treet er det FEMTEN epler mer en på mine to store tilsammen!!

    Skikkelig koordinert Zumba…. en selvkomponert dans som E tar hver kveld før han legger seg. Mens han gjerne synger noe så avansert som «Tuttutt sier onkels bil», eller «Hjulene på bussen»…

  4. Baron Von Four-Stroke sier:

    Har lufta gått ut av bloggeballongen? Syntes det er lite nytt om dagen. Venter i spenning…

    • ktmcleopatra sier:

      Først må du fylle kommentarballongen med luft, før jeg kan fylle bloggeballongen. Liten tid å sjonglere med om dagen, men antar at ordene kommer til meg i dag. Når jeg endelig har nettilgang OG mulighet til å laste opp bilder fra ekstern disk. Rene kinderegget.

  5. Ragnhild sier:

    mmmm…kinderegg…nå fikk jeg lyst på det…Skal kjöpe meg et som jeg kan kose meg med når det nye blogginnlegget ditt kommer…hihihi

    • ktmcleopatra sier:

      Be prepared. Nå løsner det snart her…venter på at tittelen skal komme. Deretter hvert ord som perler på en snor. Temmelig tørt i knotten akkurat nå. For lite trening og potetgull siste uka? Må se ferdig Tangerudbakken før jeg trår til foran maskinen (sitter med ipad – fin til å lese ting på, men ubrukelig til kreative tekster!) Nå skal Hans få massasje her. Litt av ett syn, fnis.

Legg igjen en kommentar

