Full house

Farvel sommer...

September. Det er høst. Mørke, kjølige kvelder venter. Godt jeg brukte våren og sommeren på å forberede en lang, kald vinter.

Først la jeg sammen ved. Kappet ved, kløyvde ved. La opp ved. Så tørket veden mellom regnskurene på våren,  og et par solrike dager kjørte jeg den inn med trillebår og la opp alt inne i garasjen. Det ble fire høye stabler, nok til en vinter og vel så det med peiskos.

Så var det bare det at sommeren ble litt kald – så jeg har allerede brukt opp en halv vedkost for å fyre litt «for kosens skyld». Det ble tidlig høst med andre ord. Naboen har fyrt i peisen i hele sommer, det har røket jevnt fra pipa. Vannmåleren ute har blitt tømt flere titalls ganger. Når jeg skriver vannmåler mener jeg badebalja som sønnen brukte da han var liten, og som har fungert som vannreservoar for pus og verandablomstene.

Så plukket jeg bringebær og syltet det – for å ha til vinterforråd. Videre ble det blåbærsesong – men vi fant ikke så mye bær, Lasse og jeg. Men den halvliteren som ble igjen etter dessertspising er frosset ned. Så syltet jeg flere glass med deilig solbærsyltetøy. Dette likte til og med mamma, så derfor har hun fått mer. Selv synes jeg det er godt med litt gode, naturlige C-vitaminer i kroppen, så jeg har også spist godt. I og med at det har vært så mye innevær har det blitt mye depping og derav spising av vinterforrådet. Så nå er det snart ingenting igjen.

Eplesesongen skulle by på hundrevis av kilo med epler som i fjor – hvilket resulterte i mange gode eplekaker i fryseren for å ha noe å varme seg på gjennom en lang vinter. Den siste kaka ble spist her om dagen, for nå er det jo snart høysesong med en ny eplerunde. Det er bare det at på mine to trær har jeg funnet hele to epler. Og det ene falt ned i går… før det var modent.

Er det rart man lengter etter en condo eller et lite hus på den franske riviera? Alt dette arbeidet gjennom hele «sommeren» til liten eller ingen nytte. Best å ta på pokerfjeset – late som om det ble «Full house» også i 2011…

This slideshow requires JavaScript.

Mandag – Jogga til Sundvannet – 48 min
Tirsdag – 2t padling (Tverrdalen) og enduro 1t=3t
Onsdag – Graskløpping 1t
Torsdag – Gåtur til Hølvannet –  2t
Fredag – Sykkeltur rundt Rømsjøen – 1t 35 min
Lørdag – Endurokjøring 1t 40 min
Søndag – Besøksdag

Tilsammen: 10t

Dette innlegget ble publisert i Dette er livet og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Full house

  1. Missy sier:

    Javisst kom vel hösten altfor tidlig!?
    Men det varmet godt med fine bilder! Pen pus!
    Og solbärsyltetöyet var veldig godt!

    • ktmcleopatra sier:

      Veldig pen pus, Missy😉
      Godt å ha et lite reservelager i fryserens vinterforråd, sånn at det blir ei råd med syltetøy og annet godt utover vinteren. I går bakte jeg kanelbullar, rundstykker, brød og boller, åt så å si hele dagen. Og gjærbakst gjør noe med fordøyelsen – som ikke er helt etter oppskriften. Måtte faktisk sykle en lang tur for å få bollene lenger ned i systemet.
      Det kan faktisk bli for mye av det gode.
      Nå leser jeg Potensgiverne til den store gullmedalje, herlige damer de to. De har akkurat vært i byen og kjøpt seg nye kjoler og brent prislappene i ovnen…😀

Legg igjen en kommentar

