42

Bror&jeg - Elvis&Priscilla

16. august 1977.
Elvis ble funnet død.
Jeg var nettopp fylt åtte år – og jeg gråt – store tårer.

Den gang hadde vi LP-plater og kassettopptak fra radio. Og dårlig råd. Så det ble med opptakene fra svensk radio om man ønsket variasjon i repertoaret. Da jeg fylte ti år kunne jeg høre på kassettene på min egen spiller. Den fikk jeg mot at jeg lovte å stå på vannski før bursdagen min. Jeg gruet meg i ukesvis! Men jeg hadde så UTROLIG lyst på «båndopptaker» som de gamle kalte det. Som ellers når jeg skal prestere måtte jeg på do – jeg satt inni skauen på Storøya og kvittet meg uroen før jeg skulle til pers.

Forestill deg Elvis’ «Also sprach Zarathustra» – jeg ligger i sjøen – vet at skituppene må være over vann – tauet må være passe stramt – mellom skituppene – lene seg bakover og så er det bare å holde seg fast i trepinnen i enden av tauet i det pappa setter båten i gang.

For en lettelse da kroppen var over vann. Det gikk utenomjordisk godt. Etter et par prøveturer var jeg hekta, hoppet over bølgene, ut på siden av båten, slalom med strakt og slakt tau. Helt til jeg utfordret skjebnen og skulle stå på én ski. Jeg forsøkte å slippe skia, men plastkoppen rundt benet satt dønn fast og jeg måtte riste litt ekstra for å få den av. Dermed vinglet jeg litt på det resterende beinet, skiene klappet mot hverandre og bena mine spratt rett ut… det er det nærmeste jeg har vært splitthopp og spagaten. Og det mot en hard vannflate.
Jeg sto mye på vannski etter dette – men prøvde aldri igjen å stå bare på én…
(Vi dro til EPA utenfor Oslo. Der ble spilleren min. Den overlevde brann, et bad i Rømsjøen og tusenvis av timer med opptak, radio og moro. Ekte kvalitet.)

Elvis utfordret også skjebnen – med harde stoffer – og han ble bare 42 år. Den gang synes jeg nok at han var veldig gammel, han hadde jo eksistert så lenge jeg hadde hadde levd. Nå er jeg 42. Jeg anser meg som nettopp begynt på livet, relativt ung (alt er jo relativt) – har funnet meg selv og føler at jeg lever. Siden jeg glemte å kalle sønnen min for Elvis har katta fått navnet Priscilla.

Akkurat som Elvis har jeg alltid vært fascinert av kampsport – i motsetning til ham har jeg ikke nådd helt opp til svart belte, men som han kjører jeg motorsykkel og liker store biler. Derimot er jeg ikke så god til å synge, men veldig god til å synge med – når jeg en og annen gang setter på mitt Elvisopptak alene i bilen.

Jeg er glad jeg lever i beste velgående, og på ønskelisten står i hvert fall enda 40 år til. Det er så mye livet har å by på, så mye jeg vil ha gjort. Døgnet skulle hatt 42 timer. Min kjære pappa, som lignet på Elvis, døde da han var 54. Det er så altfor tidlig!!

Livet er ikke det samme uten pappa, ei heller uten Elvis, og jeg vurderer å bytte etternavn. Før det er for sent.
– Goddag! Mitt navn er Anita. Anita Presley.

This slideshow requires JavaScript.

Mandag 
Tirsdag – (Bakte kaker og ordnet til selskap)
Onsdag – Jogga 7km – 48 min
Torsdag Gressklipping 1t
Fredag – Sykkeltur rundt Rømsjøen – 1t 40min
Lørdag – Endurokjøring 1t
Søndag – 

Tilsammen: 4t

Dette innlegget ble publisert i Da jeg var ung, Dette er livet og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til 42

  1. Ragnhild sier:

    Först…min lap top pröver å «spare ström» flere ganger mens jeg er på bildene dine…mange bilder!! Men fine bilder!!
    Jeg syns det var bra at den stakkars morten fikk sin hour of fame för han gikk til de evige vannmarker.
    Priscilla er jo litt lik priscilla også…om man går inn for det!!
    Ser mye erotisk i bildene dine…altså bildene av blomster og planter. Er det meg som det er noe erotisk med, tro?
    Anita Presley…god dag!
    Hilsen Lalla…tja…Bowie Nelson.

  2. ktmcleopatra sier:

    – My name is Lalla. Lalla Bowie Nelson🙂

    Det blir litt mye bilder, 5 bilder av en geitrams kan bli i meste laget. Men lyset forandret seg hele dagen, sånn at for meg er det 5 forskjellige. Mortefisken gikk til de evige jaktmarker, for katta rista bare på hue… ville ikke ha (det kresne dyret). Og ja, hun er lik. Samme holdning, primadonnanykker etc. Hall of Fame, der er det flere som er, ikke så mye fame i hverdagen ellers, sånn utenom blogg.
    Lite erotikk også sånn ellers utenom bildene, som jeg på ingen måte hadde tenkt at det var noe erotisk ved. Jeg vet vel egentlig ikke helt hva det er…

    A.P.

  3. Ragnhild sier:

    hmmm…ble litt flau her nå…skal ikke nevne erotikk noe mer…Men det har å gjöre med boken «da-vincikoden. Vi snakker om det en annen gang, fnis og fnis. Natta

    • ktmcleopatra sier:

      Bra bok, blir spennende å prate mer om vinklingen mht erotica. Det er en bok man vanskelig legger fra seg. (Tror jeg leste fra jeg sto opp til jeg gikk og la meg)🙂
      Nattinatt!

  4. Heeeej Cleopatra!!
    Idag var du här hos oss. 2011-08-29😀
    Och på dansen så dansade vi till 2 låtar det var Jessie J – Do it like a dude &
    David Guetta – Who`s that chick feat. Rihanna (; Vi lärde oss en dans som jag kan
    visa dej nästa gång du kommer hit. (: Och om du inte kmr hit så kan jag lägga ut en video
    på min blogg: http://panfuhannah.blogg.se/ När jag dansar, altså.♥
    Nu ska jag väl gå och lägga mig men först kosa/mysa lite med vår katt ( du vet att hon heter Missy !) Nu måste du ha det bra! Och sova gott! (Om du ska gå och lägga dej snart (;.
    Hejdåå, ♥♥♥♥♥ /Hannah♥♥♥♥♥

    • ktmcleopatra sier:

      Hei, Hannah!
      Moro at du er i bloggen min og kommenterer! Gleder meg til å se deg danse, kunne vært noe for meg også – et Streetdance-kurs… Du vet, Daniel Alexander, han to meter høye sønnen min, gikk på sånt kurs da han var 11 år. Han var ganske flink, men jeg tror han er enda flinkere nå, når han er 21🙂
      I loved Missy🙂 Tror jeg må hente meg en sånn katt, så får Priscilla selskap, og jeg får en liten tuttelutte-nusse-luske-pussi-lussi-sussi å kose med!
      Dansa på!

      Få med deg mamman din og kom på besøk hit til meg også!

      Hadeeee,
      ♥Cleopatra Presley♥

Legg igjen en kommentar

