Stångebroslaget 2011

Jeg klarte det!

Noen husker kanskje min debut som endurofører for ett år siden? Da jeg i tretti graders varme veltet overende i jordekanten, fikk hjelp av en danske, og ble liggende en halvtime mens jeg brukte tida på å tisse nærmest i stabilt sideleie…? I helga feiret jeg ettårsjubileum:)

Se bilder fra løpet her:
Del 1 (fredag og noe lørdag)
Del II (lørdag og søndag)

Det ble ikke helt reprise av tisse-episoden i år, takk og lov viste gradestokken «bare» 22 grader. Og jeg hadde hatt en lang natts søvn på hele fire timer, så jeg var uthvilt. (- Hva skal man med med bobil når man har 850?, som Jan Atle så fint sa det.) Frokosten var upåklagelig. Stående buffet fordi vi også i år glemte å ta med bord. Ingen te fordi campingvogna til Inge (som noen hadde lånt) manglet både propan og strøm. Kjøleskapet ble kjørt på 120 volt en halv natt, men det førte ikke til særlige resultater annet enn at maten ble varm. Det som lå i kjølebagen var sånn halvsvett etter en klam dag og natt, kjøle-elementene var varme og fuktige. Men vi hadde gardert oss med Polarbrød og tubeost – har jo vært på tur før. Så jeg ble mett.

Nervene meldte seg selvfølgelig, så det ble noen raske doturer før jeg måtte opp på startplata for å plassere sykkelen, samt gjennomføre teknisk kontroll. Familien i bobilen ved siden av satt og spiste. Som de gjorde hele tiden mens vi var der. Litt tykkere enn i fjor alle sammen. (De satt der og spiste hele tiden da også.) Ingen skjønner hva familien gjør der for det er ingen av dem som kjører sykkel, og ikke er de og ser på heller. Men de spiser jo mye god mat da…

På veien nedover på fredag sto effektivitet i fokus. For at sykkelen skulle bli kjøreklar hadde jeg bestilt Rekluse EXP (automatclutch) via en butikk i Karlstad. På denne måten sparte jeg både kurspengene og arbeid, fordi vi gjorde det sjøl og betalte i svenske kr. Før vi dro studerte vi How-to-do-film på YouTube, og var rustet med verktøy.

Jeg spurte de i GMC-butikken i Karlstad om vi kunne skru utenfor veggen der. (How-to-do tekst og bilder kommer senere.) Vi la sykkelen over på siden og satte i gang mens nysgjerrige mekanikere fra GMC flokket seg rundt oss og måpte. Jeg telte clutchplater, leste instruksjoner og langet verktøy mens Espen skrudde. Etter en times tid var vi klare. Bare noen småjusteringer måtte til. Da Espen satte seg på sykkelen for å prøvekjøre holdt en av mekanikerne i butikken på å besvime. Helt hvit i ansiktet stotret han frem: – Men – men – Ska ni inte ha på OLJA…?! Han hadde ikke sett montering med sykkel liggende på siden før, og trodde vi hadde tappet olje av motoren. Da vi forklarte at dette var en lur måte å gjøre dette på fikk han fargen tilbake i ansiktet, hadde lært noe nytt og ble pratsjuk. Jeg spurte hvordan det var med enduroløyper i området. – Här i Karlstad har vi bara en bana, men om vi talar om Värmland har vi hur mycke’ som helst!, sa han.

To ganger hadde jeg prøvd den nye sykkelen før løpet. Men ikke med Rekluse EXP og jeg var meget spent på om den var justert nok. Altfor seint merka jeg at både bremsehendel og clutchhendel satt for langt ut (ikke reflektert over dette på trening, har litt for korte fingre til å få tak), men det var bare å la det stå til. Målet med løpet var å forhåpentligvis gjøre det litt bedre enn i fjor – og jeg skulle ha det moro. Hvis ikke er det ingen vits å holde på med dette.

Jentene startet først også i år – 35 svenska tjejer – og meg. Dynamitten runget i øra, og det var bare å stramme vaieren etter å ha fått motoren i gang. Kom meg greit avgårde, fint framme i feltet. Vek litt unna for å ikke kræsje med noen, og så var det bare å gi på. Men det var glatt etter regnet fredag, så jeg var litt nølende. De beste jentene (kjører VM!) stakk jo med en gang, men noen av oss ble liggende i følge. Fint å se andres sporvalg, bedre om de plumper i hølene, sånn at man selv kan velge andre spor og komme helskinna over…

Noen partier var så glatte av hardpakka, våt leire at det var som å få vannplaning. Og når sykkelen da velta (det lå hauger med sykler og folk bortetter) gikk det ikke å stå på beina heller fordi det var så glatt. Fant etterhvert alternative spor uti skauen, men det tar tid, for da blir jo løypa nesten dobbelt så lang. Klarte to runder på utdelt tid, men var fornøyd fordi jeg hadde kost meg, klart å unngå de store kræsjene, og «bare» knekt clutch-hendelen. (Takk og lov at jeg hadde automatclutchen…!!)

Da jeg kom i mål var jeg så glad og fornøyd – og Camilla mente jeg lå på 15. plass da jeg kjørte forbi dem ute i felten. Det var for godt til å være sant. Sannheten var at det var enda bedre enn som så – da resultatlistene hang på veggen sto det at jeg ble nummer 10, hvilket betydde opprop og pallplassering. Så der sto vi da – ni blonde, svenske jenter – og en norsk brunette som var meg🙂

Glemt var bakhjulet som hang i løse lufta da jeg kjørte inn i et for dypt spor og ble stående fast. Glemt var grøfta som jeg måtte nærmest måtte dra/bære sykkelen over fordi jeg ble stående med bakhjulet nedi. Glemt var treet og steinen inni skauen der jeg valgte feil spor og ble stående med sykkelen kilt fast… Glemt var alle rundveltene på glatt gjørme, sykkelen som nesten kokte etter køkjøring. Alt jeg husker er at det var moro, og at dette vil jeg gjøre hur mycke’ som helst. Selv om jeg får høy puls, hjertebank og søvnvansker bare jeg tenker på at jeg skal ut på startplata igjen…

Her er medieomtalen som sto på trykk i Indre Akershus Blad 13. juli 2011

This slideshow requires JavaScript.

Mandag  Sykkeltur til Høvik og Blommenholm – 1,5t
Tirsdag – Styrke og utholdenhet – tredemølle, roing + jogga hjem – 1,5t
Onsdag – Gressklipping – 1t
Torsdag  Pakking, luking
Fredag – Hele dagen på vei til Stångebro
Lørdag – Stångebroslaget: 2t 20min
Søndag – Kun bilkjøring og fotografering og løping fra A til B

Tilsammen – 6t 20min

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

4 svar til Stångebroslaget 2011

  1. Mmmmmm….smultron….:)
    Fantastisk!! Gratulerer igjen!
    For et liv du lever…eneste vi har til felles er vel egentlig gressklipping!
    Tenk at du har funnet kallet ditt!!
    Og du! Nice outfit på seremoniplass🙂

    • ktmcleopatra sier:

      Takk og takk!!
      Til det siste først: Nesten flaut å stå i sports-bh på seremoniplass, men jeg satt og tygde mat oppe ved campingområdet da de ropte ut over plassen at det skulle være premieutdeling. Rakk ikke å sette på meg t-skjorte, og løp ned dit mens jeg tygde ferdig maten…Hadde tenkt å strippe skjorta av E. men den hadde nådd meg til knea🙂 Eneste rette var å dra inn magan, rette ryggen og skuldrene på plass. Late som ingenting;)

      Smultron er godt! I fruktsalat og i frokostblanding. Har prøvd begge deler denne uka.
      Ja, for et liv jeg lever. Det er i sterk kontrast til åra som aleinemor og hårda bud på andre områder… rart å ha bare seg selv og tenke på. (Nesten.)

  2. Lalla sier:

    Men jeg syns at outfiten VAR fin, altså!! Passa fint til en strong lady! Du trenger ikke ofre en blekkdråpe (eller et tastetrykk) for å forsvare dette!!🙂

Legg igjen en kommentar

