Moppe på pallen

Du och jag Moppe

Nok en nervøs-løs-mage-dag er over. Jeg sitter nå med dundrende hodepine, stiv nakke, krampe i låret, støle ben og armer. Ryggen rak og blikket frem, se det er bra!

Spenningen rundt Moppe varte helt til fredag ettermiddag. Ingen avklaring fra reparatør II annet enn at han jobbet på spreng for å finne ut hvorfor Moppe hostet så fælt. Så kom meldingen: Moppe er friskmeldt med 92,368%.

Jeg danset soldansen og steppet rundt i stua – nå kunne jeg kjøre tredje løp i Norges Cup – noe som var svært viktig for å få poeng sammenlagt. Yuhuuu!! Men jeg visste det ville bli tøft, ikke minst på grunn av alt regnet som kom fredag. Spenningen var til å ta og føle på lørdag morgen, og da jeg så solglimt bak skylaget var jeg så glad at jeg sendte lange takksigelser til Vårherre for å ha blitt bønnhørt.

Utedass
På Eksismoa finnes ingen dusjer. Ei heller vanntoalett. Men det de har er STINKADOR utedoer der du maks klarer å oppholde deg i ti sekunder av gangen. Når alle hundreogfemti startende lider av samme syndrom: Løs og nervøs mage, ja da kan du tenke deg selv… De har ikke satt opp noen håndvaskmuligheter heller, så E-colismitten er løs.

På startplata sto det for første gang i norsk historie FEM jenter på strek. Vi ønsket hverandre lykke til, tok på kjørebriller, hendene på styret, venstre bein klar til å gire, høyre hånd på gass, venstre hånd på startknapp. PANG! Skuddet går, startknapp inn, gir-pedal ned og gasspådrag så det holder. Det var da jeg kjente at Moppe manglet 7, 632%. Han hostet seg fram, og dette ble en komisk seanse i ettertid. I den første steinrøysa lå tre jenter strødd til alle kanter, og noen gutter fra forrige heat. Det ble en kamp fra start til mål. Når noen kjørte av i sporet foran meg begynte Moppe å hoste mer. Det gjaldt å holde jevn gass hele veien for å ikke stoppe. På første runde somlet jeg vel bort omtrent ti minutter på grunn av dumme feil.

Stressfaktorer
Jeg var stressa i hodet, en supergod jente som jeg ikke har kjørt mot tidligere var med, og i tillegg hadde jeg influensasyk tohjuling. Som om ikke det var nok vente en tømmerlunne i andre enden av banen, og jeg har aldri kjørt over en slik. Hva når barken var spolt av og alt var slimete og glatt?? Tanker som «Hvorfor gjør jeg dette? Hvorfor vil jeg meg selv så vondt?? Hvorfor???? Kan jeg ikke bare kjøre til side, sitte og drikke kaffe som alle andre?», surret rundt i knotten. (Nå drikker jeg ikke kaffe da, så svaret var jo enkelt.)

Det skulle vise seg at det var flere som var stressa i hodet og gjorde feil. Den supergode kom bare halvveis på første runde, der lå sykkelen og der sto jenta. Først etterpå fikk jeg klarhet i at hun hadde kjørt i filler sykkelen, og derfor måtte bryte (Heldigvis var hun uskadd). Da var vi fire igjen som kjempet. Og ikke nødvendigvis en kamp om plassering, men en kamp om å holde ut i to timer. Til målflagget vaiet så nydelig og lokket med belønning som sjokolade, mat, næring, drikke, hvile og rene klær.

Juling
Jeg har vært mye sliten i mitt liv, men fysisk sett har jeg nok aldri fått så mye juling som i går. Og gleden økte proporsjonalt med smerten. Å prestere, for seg selv først og fremst, å mestre, det er en lykkefølelse som ikke kan beskrives med ord. Den er bare i meg, og gjør meg hel. Inntil lårkrampa tar tak og minner om at jeg er 41 år og på vei inn i evigheten med større fart enn Moppe noen gang vil klare – selv på bånn gass🙂

[Millioner takk til nevø Lasse for fotgrafering under løpet!!]

Og ja – jeg ble nummer TO🙂

This slideshow requires JavaScript.

Mandag  Hagearbeid og sykkelmekk
Tirsdag – Sykkeltur til Skar 1,5t – hilste på «Ola»
Onsdag – Styrke og utholdenhet (jogga 4km) – 1t
Torsdag  Gåtur – 4o min
Fredag – Regnvær og besøksdag
Lørdag – Enduroløp: 2t +  1t gressklipping etter det = 3t
Søndag – Gikk til Hølvannet – 2t

Tilsammen – 8t

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

9 svar til Moppe på pallen

  1. Turbo-Lalla sier:

    Gratulerer igjen!!
    Tenk neste gang, når moppe er i hundre!!!
    Håper du får en rolig mageperiode nå da😉

    • ktmcleopatra sier:

      Takker og bukker🙂 Neste gang du, når Moppe ER hundre, hehe. Da er jeg hundre og trettisju. Men det er jo ingen alder for en Metusalem som meg. Magen er nå under kontroll, forhåpentligvis uten e-coli. Apropos det… hørte i går om en kar som bor i skauen (på «fjellet»). Han koker mat i vann fra bekker og tjern. Og det har han gjort i to år. Og han har fått noen dyr/larver/kryp innvendig som spiser ham opp. Legene klarer ikke finne ut hvordan de skal håndtere det. De kryper rundt (dyrene, ikke legene) og eter ham opp, han kan ikke lenger trene eller gjøre ting for da aktiveres dyrene ekstra mye… Noen ganger kjenner han dem som maur oppi hjernen.

      Ikkje bra.

  2. Turbo-Lalla sier:

    Forresten, den soldansen du danset för löpet!? Kanskje du skulle ha danset litt til??

    • ktmcleopatra sier:

      Jobber med saken😀
      Ta et trinn fort og et trinn dit
      og et trinn bort og et trinn hit,
      og så kjem det je itte kæin.
      Taramtatam, Taramtatei, Taramtatam taramta-å, Je snuble bære lite græinn…

  3. Baron Von Translator sier:

    Drit bra kjørt av deg og syk Moppe (som ikke sviktet deg helt). Legger merke til at det var veldig mye røde sykler i startrekka til damene, og en oransje. KTM har jo mange flere hester enn disse Hondaene, så med en frisk Moppe har du teoretisk 100% sjanse til å ta en Holeshot.(Men løpet skal kjøres) Hjemsøkt eller jaktet?

    • ktmcleopatra sier:

      «Jaktet» på det bildet med en ivrig spraker bak meg. Og «hjemsøkt» på Aliensbildet🙂
      Moppe har aldri sviktet. Det er heller omvendt – jeg som har sviktet Moppe. Snufs til det.
      KTM kan nok sveipe bordet for premier, men da gjelder det at sjåføren kan håndtere redskapen også da, ikke bare kjøre den i filler…
      Takk for komplimentet, selv om det var litt «Krösamaja»-style over det – med særskriving eller ordeling. Men «drit» kan jo gjenspeile avsnittet om «utedass»?😀

  4. Baron Von Lingvistikk sier:

    Det er forskjell på «drittbra» og «drit bra». Hvis du tenker tonefallet eller tone-fallet.

  5. Baron Von Translator sier:

    Selvfølgelig var det det jeg mente…

Legg igjen en kommentar

