Møkkajobber

Møkkajobb med rust

Det finnes et hav av møkkajobber å velge mellom. De fleste på hjemmebane, og uten tariffavtale. Jeg nevner raskt dovask, fjerne kattekassebæsj, bytte av girwire på sykkel, skrape ren brenner til fyranlegg og sist overraskende ukas verste: vindusvask .

I flere uker har jeg sett ut gjennom kjøkkenvinduet og tenkt «regner det eller?». Videre har jeg flyttet hodet litt, stirret på nytt. Myst ut. Men nei, klin umulig å finne det ut. Derfor har jeg gått til utgangsdøra for å SE ut. Nei, ingen drypp. Bare møkkete vinduer.

Av alle ting har jeg to steder å holde reint og holde styr. Tirsdagen viet jeg til vindusvask og puss i hovedstadsresidensen. I timesvis vasket jeg eksosbelegg og høststormer. Og da jeg torsdag ankom Rømskog klarte jeg ikke se på stripete vindusglass mer. Det var bare å ta fram skurebøtta. Skrubbe, vaske, svette og slite. Jeg registrerte at temperaturen ute steg. Og det gjorde den inne også. Jeg var som vanlig kledd i favorittbunaden: Superundertøy. Du kan si det sånn at jeg etterhvert ble veldig svett. Og utidig. Det passet i grunnen svært dårlig å pusse de forbannede møkkavinduene. Jeg ville ut. Gjøre noe annet – hyggelig. Som å drive med ved. Men pliktoppfyllende piker gjør seg ferdig på ett sted først. Da jeg var ferdig med vindu nummer 11 stemplet jeg ut. Men møkkajobbene var jo ikke slutt med det. Støvsuging neste. En katt som flyr ut og inn og ti kilo pels som rullerer på stuegolvene krever sitt stell.

Endelig ut – luft under vingene. Da var det å rigge seg til for å pusse rust i skjermbuene på bilen. Volvo har gjort for dårlig jobb, og verksmesteren er sykemeldt, så jeg måtte stoppe prosessen sjøl før det tok overhånd. Jaha. Da var det bare gressplenen igjen. Fire dager med regn betyr en meter høyt gress. Jeg sigdet meg fram og ned til en jevn matte. To timer og fem tømminger av beholderen bak gressklipperen. Allergisk som jeg er gir dette influensalignende symptomer under arbeid. Jeg klør, fryser, svetter, blir kaldsvett og svimmel. Hver gang (det vil si to ganger hver uke i hele sommerhalvåret) tenker jeg: Hva kan jeg gjøre med denne hagen for å få mindre plen? Ett mål med plen og 30% skråning er ikke å anbefale om du anlegger hage. Say no more.

This slideshow requires JavaScript.

Mandag  Styrke- og utholdenhetstrening – 20 min på tredemølle (vel 3km) og 40 min styrke= 1t
Tirsdag – HUSARBEID i regnvær – 2t med vindusvask og golvvask i leilighet
Onsdag – Kun gåtur t/r jobb (aldri medregnet)
Torsdag  Nye FIRE timer vindusvask – denne gang i huset – samt støvsuging, rustpuss på bilen og bytte av girwire på sykkel (den verste drittjobb jeg har gjort noen gang) – 1,5t effektiv mosjon
Fredag – Sykkeltur rundt Rømsjøen – 1t 40 min
Lørdag – Endurotrening i 23 varmegrader: 1,5t
Søndag – Innkjøring av ved – stabling av ved (rygg og biceps) – 2t

Tilsammen – 9,5t

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

4 svar til Møkkajobber

  1. Turbo-Lalla sier:

    Hr Balle fnis fnis…
    Mökkadrittjobber!!!!
    Dro over kjökkengulvet i går…fullt av brödsmuler og matrester i dag. Noen vil veldig gjerne fikse seg brödmat selv. Vedkommende er såvidt over metern…
    Nice pics!! Ingen valker what so ever!!!!!

    • ktmcleopatra sier:

      Artig at du la merke til Hr Balle🙂
      Å vaske er en evighetsjobb som jeg bare hater mer og mer. Derfor gjør jeg det så sjelden nå for tiden. Støvsugeren og microfibermoppen er nok min beste venner. Da slipper jeg å bøye meg…
      (Angående valker: jeg tok ut de bildene der valkene var synlig. Fikk sjokk over HVOR GAMMAL man kan se ut når man slapper av. Så du kan si at resultatet i så måte er «redigert». Har vært i lag denne uka der påsar under øya, tunge øyelokk og pannerynker behørig ble diskutert. Ikke oppløftende.)
      Nå fikk jeg lyst på brødmat

  2. Baron Von Mekaniker sier:

    Det jeg syntes er frustrerende og som blir en møkkajobb, er når ting ikke lar seg fikse. Eller man ikke finner feilen. Som den helvetes juksinga, der det blir en åtte-takter. Åttetaktere går utrolig ræva. Som du burde vite. Frustrerende ja….

    • ktmcleopatra sier:

      Hehe. Åttetakter. Nesten som synkoper i musikken det.
      Blobblobblobbblobb. Det viktigste i alt er at man gjør sitt beste. Og det har jo Von Mek gjort i den saken her. Vi finner svaret. Forhåpentligvis før helga… (Jeg kjøper ikke ny sykkel fordi Krøsamaja flyr rundt i Lønneberget og forteller alle andre at jeg burde gjøre det.)

      hkh
      Hertuginnen

Legg igjen en kommentar

