Gjørmefest

Trynings i brattebakke - mrk beinet mitt nederst til høyre!

Gleden var stor over å kunne sette føttene på Karsby igjen. En helg borte føltes som et helt år. Snøen hadde smeltet og gjørmehullene lå tett i tett og bare ventet på å bli forsert.

Det var bare å «trø gassen». Våt bakke suger – friksjonen er maksimal. Det gikk ikke så fort til å begynne med. Under snøen kom all stein og stubb tilsyne igjen, så det var hompetittenteia fra første meter. Men det er det som er enduro. Å riste på alle deler i hele kroppen, tyne til det ytterste. Så jeg kjørte runde på runde, og dristet meg etterhvert opp den fæle, bratte, steinete bakken til «sletthøgget». Joda, kom nesten opp og tryna. Løftet opp sykkelen og fikk den hele veien ned igjen. Astma-lungene pep til de overdøvet motorduren. Men enduro betyr utholdenhet og da er det «back on the horse». Jeg satte meg på og dro opp bakken uten problem. Halleluja. Oppå sletthøgget er det mest av hompetitten og lite av teia. Midtveis kom jeg til to gjørmehøl. Spørsmålet er alltid om man synker nedi eller kommer over. Det første betyr en hoppsatur over styret, og er ikke spesielt festlig. Jeg valgte det venstre sporet og hørte med et at det kom en fartsbombe bakfra i det jeg var nesten over. Han valgte det høyre sporet og forserte det i 60 km/t. Da han ga gass midt ute i hølet ville all den gjørma som var nedi hølet ut, og den valgte å lande på meg. Rubbel og bit. 

Neste runde kjørte jeg rett opp bakken, hadde klar sikt etter å kastet gjørmedusjbrillene. Men det skulle gå galt i den bratte bakken nok en gang. Jeg stusset over en motorsykkel som sto forlatt i bunnen av bakken, og med empati i sinnet (egner seg visst dårlig i enduro) fikk tankene fokus på hvor føreren til sykkelen var. Ikke spesielt god kombinasjon med omsorg og utfordring på en gang. For da jeg kom til den største steinen i bakken og så at føreren satt og filmet meg, slapp jeg gassen i forfjamselse og gikk kast i kast ned bakken. Heldigvis stoppet han kameraet akkurat i det jeg åpnet munnen, for det var ikke så veldig mye pent som kom ut…

Seansen kan observeres i filmsnutten her: Jeg tryner på 1 min 37 sek – og viser god kjørestil som bakerste sjåfør på 2min 45 sek.

Mandag: Styrke/kondisjon 0,5t (lenger og lenger på tredemølle fra gang til gang, herlig!)
Tirsdag: Hviledag
Onsdag: Løp 5km på tredemølle. Er nå dobbelt så langt som i januar:) + styrketrening, 1t
Torsdag: Hviledag
Fredag: Sykkeltur – 1,5t
Lørdag: Heftig enduro 1t 15 min
Søndag: Sykkeltur – 2t 10 min

Tilsammen 6,5t

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

5 svar til Gjørmefest

  1. Ragnhild sier:

    Au, ja!!😉
    Gjörmete ja! Tror du er verre enn kidsen her også, nesten, ja!!

  2. ktmcleopatra sier:

    (Fnis, ja!)
    Måtte rense øregangene da jeg kom hjem. Og inni nesa var det sånne fine brune render (konverserte med folk mens jeg så slik ut. Nydelige greier.)… Har til og med kjøpt egen (brukt) vaskemaskin til å vaske kjøreutstyret etter trening. Det kan bli litt mye grus, ja. Har liksom min egen barnehage der borte ved Karsby. Mangler bare gummibukse og spade🙂

  3. Gamma sier:

    Løfter beina og kjenner lukta tå Ph-fattig gørr!!!!!
    Så morsomt å få være med deg på en gørraktig sprutetur i Karsbyløypa, det er helt sant at jeg løfta beina litt opp når jeg leste dine memoris av tryn og smil.
    ..men akk , alt har sin tid…
    En tid til lek
    og en tid til alvor.
    En tid til full rulle
    og en til bare rulle.
    En tid til å knytte bånd
    og en til å løse.
    En tid til til krav og idealer
    og en tid for hvile og takknemlighet.
    Livet blir skjelden slik man hadde håpet, enn hva man gjør,
    det eneste man oppnår når man lært alt , er at man dør.
    Men i «morgen» vil jeg skifte sikring, «trø gassen i bånn» og det på tross…
    at det høres sølemeg morro ut med «endurocross».

    Gamma…

    • ktmcleopatra sier:

      Hehe – et artig dikt på morraskvisten der, ser jeg. Jeg har i allefall lært at skal jeg ha det moro, kan jeg ikke vente til i morra – jeg må gjøre det jeg lyster i dag! Selv om pliktene alltid kommer før moroa – og etter også.
      Dø får vi gjøre en annen gang selv om det er det eneste vi oppnår når «alt» er lært.

      Du bør egentlig bytte kurs – ikke bare sikring🙂

  4. Gamma sier:

    :-)….

    Helt rett. Litt leveringstid …

    God påske der inne på skogen.

    Gamma.

Legg igjen en kommentar

