Alternative treningsformer

Det våres i skogen

Styrketreningsrommet på jobben var stengt pga oppussing denne uka, så da måtte jeg finne på en ny vri. Ordnet meg derfor en prøvetime på det fenomenalt mye omtalte og forventningsskapende fenomenet Zumba. Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt…

– Vi tar en mambo dere! Instruktøren roper og vrikker og forklarer. Femti halvgamle og noen veldig gamle og ganske unge forsøker holde tritt med ham. Så lenge bare bena skal være i bevegelse går dette ganske greit. Men så begynner instruktøren å legge på armbevegelser, og glemmer å fortelle hvordan beina skal gå. Så når hele treningsteamet møtes som en klump på midten og alle hver sin vei med armer og bein til alle kanter blir det kaos. Ingen ser eller hører hva instruktøren gjør. Jeg får ikke plass til armene uten å slå borti hun på ene siden, og en annen dame går rett på meg. Sånt blir så lite effektivt at jeg har lyst til å ta mikrofonen og rope noe sjokkerende for å få alle til å høre! Jeg smiler selvfølgelig bare Zumba-smilet og går i samme retning som han foran. Instruktøren tar ingen hint, og fortsetter jevnt og trutt i sitt eget tempo. Han er sikkert flink til å utøve Zumba. Men han er ikke så flink til å få med oss andre. Jeg blir mer irritert enn glad, og kjenner at jeg ikke får brukt kroppen så aktivt som jeg ønsker. Men når jeg får det til, og klarer å se hva instruktøren faktisk gjør er det ikke så verst moro. Tango, merenge, salsa. Vi danser, vrikker og rister. Spørsmålet er om det er så moro at jeg har lyst til å spytte i en formue for å gjøre dette hver uke. Det må jeg tenke litt på…

Regnet med å få tatt en siste sesongskitur denne uka, men gjøremålene står i kø når våren kommer. Da synes jo all møkk overalt, og det første som måtte vaskes var bilen. Deretter endurosykkelen. Innen jeg fikk kommet meg ut på ski var snøen blitt råtten og jeg sank til bunns. Ikke spesielt festlig, så da var det bare å tråkke hjem igjen, hekte ned tråsykkelen fra takstativet i garasjen, smøre kjedet og trå i vei. Det jeg ikke hadde tenkt på var at det var mye smeltevann i veien. Så etter en times tråkk så jeg ut som en gørrkake. Sykkelen som egentlig er hvit var nå brun… Mer å vaske.

Vi lengter hele tida etter noe annet. Og når vi får det skjønner vi at det vi hadde var ganske bra allikevel. Om ikke annet så er i alle fall en snøhvit og kald vinter en ganske REN affære.

Og sykling gjør vondt i rompa, i nakken og skuldrene. Takke meg til vinter og skiføre!


Mandag – hviledag
Tirsdag – Zumba 1t og 2,5t gåtur
Onsdag – hviledag
Torsdag – 1t 10min sykling
Fredag – 2t ski (skøytet hele veien)
Lørdag – 1,5t enduro (meget effektiv kjøring, 22 runder…)
Søndag – 2t 10 min ski (skøytet hele veien)
Tilsammen:  8t + gåing

This slideshow requires JavaScript.

NB! Endurobildene er tatt av Sara Eline Heggedal/Benjamin Høisveen!
Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

2 svar til Alternative treningsformer

  1. zumbababe sier:

    Hehehehhee…zumbasmilet??🙂
    Skjönner hva du mener, og de er jo så blide de menneskene på DVDn. Spy spy. Men når jeg får til (i mitt eget hode selvfölgelig) dansen og föler at det flyter…da oppdager jeg plutselig at jeg smiler strålende mot lederen. Men det fliret må jeg jo selvfölgelig törke raskt vekk når jeg kommer på det. Kan jo ikke slippe seg så mye laus her i verden!! Må jo opprettholde isdronningen litt!
    Ler av Zumbabeskrivelsen din. Og nei, så moro at man står og tripper utålmodig i vente på å få gå ut av huset og sette snuta mot sporthallen er det ikke. Men veldig befriende og herlig for meg som trenger en påminnelse om at kroppen også er med på denne ferden som vi kaller livet….
    Du verden, nå er det visst sent på kvelden…litt filosofisk nå ja…
    Natta, du vaske-/treningsdronning!!

  2. ktmcleopatra sier:

    Var litt spent på Zumbadronningens svar på dette innlegget. Har hatt en forestilling om at alle svever på skyer etter en Zumbatime. Vi kan nok takke reklamen for det!
    Og Gud forby å smile for mye for oss nordboere. Vi kunne jo komme til å glede noen. Eller gjøre noen innbilske!
    Jeg liker filosofiske tilbakemeldinger. Skriv gjerne hele natta for min del:)
    Jeg er trøtt. Dette A4-treningslivet fikk en støkk da klokka ble flytta. Zumba. Nei jeg mener Znork.

Legg igjen en kommentar

