VM i skismøring

Snowsnake

Snowsnake - Såvidt jeg turte gå under...

Det var blitt sent på ettermiddagen og det dagslyset som var igjen speilet humøret (= mørkt). Jeg tok skiene fatt for å få ut frustrasjon. Å gå i mørket tilla skigåingen en ny dimensjon – balansen ble dårlig, og avstandsmåling komplett umulig. Skogen virket mørkere og tettere. Lyden fra ski mot snø var litt sånn krispete. Underlaget kjentes som marengs. Stavene ploppet gjennom det øverste laget – det knaste sprøtt og rart for hvert tak.

Det synes som Vårherre har installert en bryter ved perleporten. På den står det «Onsdag til lørdag: SNØ». Jeg sender mindre pene blikk oppover i tåka, og hytter med nevene mot snøen som laver ut av ozonlaget. Det hjelper lite.
Den egentlige grunnen til min frustrasjon denne uka ligger nok et helt annet sted enn i været – men når livet er elendig må man kanalisere elendighet gjennom noe som man har lov å klage på.

Torsdag tok jeg den første skituren. Nydelig gli. Satt relativt godt på blå skismøring. Med 25 kuldegrader på morran skulle det bare mangle.

Det ble væromslag til fredag. Mildvær sørget for at skia sklei like godt forover som bakover. Måtte snu etter hundre meter, det vil si: jeg slapp opp stavene og skled baklengs rett hjem. Omsmøring fra blått til blå extra. Litt bedre feste, men hang på stavene i oppoverbakkene. Framover var det ekstremglid. Gikk et kvarter raskere enn sist uke.

Lørdag skulle jeg kjøre enduro. Det fungerte ikke spesielt godt. Må ha skjedd noe med framdemperen min. Må få justert denne snarest. (Sabotasje? Noen som vil meg vondt?)
Jeg spretter av sykkelen i dumper, og sykkelen spretter ut av sporet. Vi er liksom ikke ett. Som å ri en villokse i Bologna.
Villoksen gjorde meg så ille til mote at jeg tok en skitur i mørket. Smurte rødt, for det regnet jo. Og snødde som et helvete lenger opp i skogen. Smurningen satt som smurt. Hjemover ble det russisk rulett gjennom skogen – nedover fort fort. Fantastisk når man består prøven. Står støtt på begge beina – Rock Solid.

Denne uka ligger på minnet som en mørk stressklump. Men hvis jeg går et par timer på ski også søndag er jeg i alle fall nær opptil treningsmålet på 10t i uka. Det er jo noe å skrive hjem om.

  • tirsdag 1t styrke/kondisjon/balanse (ytterligere belastning på tredemølle) (3,5t gåtur, ikke medregnet i treningsprogram)
  • torsdag 1t 45 min. skitur (relativ rask diagonalgang)
  • fredag 1t 45 min. skitur (relativ rask diagonalgang)
  • lørdag 30 min enduro i tunge forhold, 30 min snømåking, 1t 45 min. skitur (relativ rask diagonalgang)
  • søndag 2t 50 min. skitur (relativ rask diagonalgang) Fantastisk fin tur!
  • Resultat: 10t +😀

This slideshow requires JavaScript.

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

2 svar til VM i skismøring

  1. Ragnhild sier:

    Selv vil jeg få ut frustrasjonen på et vis…men vet ikke hvordan. Tok en spasertur i går i relativ rask gange….men passerte huset med det onde i…så ble mer pissed off than ever. Skal skrive litt mer til deg på mail, men har liksom ikke så mye å gi nå.

    • ktmcleopatra sier:

      sTØNN. Hjelper vel ikke stort å file på vinduene heller. «Problemet» forsvinner ikke av det liksom. Eller vente til sommeren og stjele alle eplene.
      (Venter på mail, så tar vi en åpen dialog der. ) Er på en måte et uløselig problem. Med mindre man benytter seg av arsenikk og gamle kniplinger…

Legg igjen en kommentar

