Pulsklokke

Jeg har puls!

Min venninne påstår at hun ikke er spesielt teknisk begavet. Så derfor fikk jeg i oppdrag å lære meg å bruke hennes pulsklokke. (For å lære opp henne etterpå…)

Jeg elsker jo utfordringer – spesielt tekniske – og gikk løs på oppgaven med stor iver. Siden jeg er i en oppkjøringsfase med treninger – for å teste grensene for hva kroppen min orker- passet det eksepsjonelt bra å teste klokka akkurat nå.

I går la jeg ut på en skitur – målet var å gå i jevnt tempo i to timer. De første tre kvarterene var det oppoverbakke, og det passet jo bra for å se om jeg fikk opp pulsen. Skal si det peip i klokka. Jeg lå over maxpuls-intervallet hele første timen. Det vil si at jeg tynte kondisjon og aerobt opptak. Melkesyra lå på lur hele veien.

Etter to timer hadde jeg forbrent hele 917 kalorier. Gjennomsnittspulsen var på 148, maxpuls på 176. Dette sier ikke så mye. Men at pulsen falt med en gang jeg stoppet sier at jeg er i ganske god form. Og det hele blir riktig interessant når jeg i dag målte med samme klokke under endurokjøring. Jeg kjørte ganske fort og effektivt i dag – gjorde ingen feil og holdt meg på sykkelen hele tida – en time. And guess what!? Jeg hadde en gjennomsnittspuls på 171!! OG maxpuls på 211. Jeg forbrant hele 552 kalorier. Noen som er i tvil om enduro er bra trening? (Nå skal jeg spise potetgull. Antagelig med god samvittighet :))

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

8 svar til Pulsklokke

  1. Isdronningen sier:

    Hei treningsdronning!
    Har ikke så mye å kommentere. Ville bare si takk for innlegg og kos deg med potetgull!!🙂

  2. ktmcleopatra sier:

    Isjameien – det ble en halv pose twist og VELDIG mye potetgull. Sitter som en stoppa gris og skriver – det buldrer i magan, den er ikke fornøyd med kveldens meny… Men det var godt – i alle fall til å begynne med.

  3. Isdronningen sier:

    Du snakker om å teste kroppens grenser innenfor trening. Jeg pröver visst å teste kroppens grenser innenfor inntak av drittmat. I sta ble jeg kvalm för jeg egentlig skulle bli kvalm så jeg måtte stoppe opp. Kroppen skreik etter rent vann!!
    Men man fortsetter…selv om man vet hvordan man föler seg etterpå.
    Hmmmmm…har jeg et problem?

    • ktmcleopatra sier:

      Kjære Isdronning –

      Det kan synes som du har et problem. Mitt svar baserer seg på en empirisk studie foretatt i tidsrommer 1980-2011. Da har undertegnede hatt et ukentlig inntak på minst 200 gram fett og dertil store mengder sukker som forbrennes til fett i kroppen. Det gir dårlig fordøyelse, hukommelsessvikt, tørre nyrer, polstrede blodårer, hengepupper og dårlige ledd. (Til tross for god «smøring») .

      Svaret etter studiet er at kroppen forsøker si fra hva som er best – og hadde det ikke vært for fettproppene som legger seg i øregangene hadde vi kanskje vær i stand til å lytte bedre? Du er inne på svaret. Det enkle er ofte det beste. Her må det en kognitiv evolusjon til – når kroppen sier vann må vi si «ja». Ikke «Pepsi Max». Om vi tror at svaret er «sukker» – så er det antagelig fint med to knekkebrød?

      Hilsen
      spør-Åsa

  4. Kognitiv ja…jeg skal vandre kognitivt tilbake til åtti-tallet…inn i tankegangene mine den gang….handlet ikke mye om mat da!! Selv om vi kosa oss skikkelig på wienerbrödberget…ingen tvil om det! Törnbybutikken ble litt rikere også de dagene. Men hengepuppene var ennå ikke oppfunnet!

    • ktmcleopatra sier:

      I dag sa kroppen min potetgull. Og jeg svarte med det… men litt mindre enn sist (dog fortsatt kvalm) – da kroppen også ville ha Pepsi Max ble det bare vann gitt. Kan dette kalles evolusjon?

      Og åttitallet var en fin tid – uten slaskeskinn. Drømme drømme…

  5. Kognitiv revolusjon!! Psykosomatisk samtale! Eller noe…

Legg igjen en kommentar

