Garasjeveggen som sparringspartner

Foto: E. Pedersen

Sitter som fy

Om å kjøre inn i garasjen. Helt inn.

Nydelige forhold på Karsby i dag. Etter å ha knota opp bakken til sletthogget kunne jeg kaste jakka, det kokte de fleste steder etter å ha dratt 100 kg i 5 min.
De neste rundene kjørte jeg aleine, og da gikk alt så meget bedre. Stoler 100% på piggene og kjørte fortere enn noen gang på crossbanen. Det var før vi dro hjem og gassen hang seg opp.

Holdt det gående i 1t og 40 min før det var dags for hjemreise. Espen la hele sin sjel i fotograferinga inntil han mistet fotfestet og sklei – slo både hue og kamera i isen. Noe omtåket satte han seg i bilen.

Problemene melder seg
Vi kom ikke opp bakken til huset. Ble stående midt i før hele doningen begynte å skli bakover. Litt dårlig kontroll, spesielt siden hjula på hengeren hadde låst seg sånn at den kom ut på sida av bilen. Veien er ikke bred nok til det for å si det slik.

Lykkeligvis låste hengerhjula seg kun forover, sånn at jeg fikk sklidd/rygga ned igjen. Motorsyklene ble trillet av hengeren og kjørt opp først. Så skjedde det skjebnesvangre, på vei inn i garasjen hengte gassen seg opp og jeg kjørte rett i veggen – nærmere bestemt i hylla med diverse Turtle Wax – før jeg fikk sykkelen og alt i hylla over meg. Nice. Kuppelkne og blått håndledd. Takk for det.

Bilen og tilhengeren kom opp – heldigvis sjekket jeg ikke speilet før jeg var helt oppe, da så jeg hengeren komme susende på tvers bak bilen. Typisk min flaks. Jeg sier som Pompel og Pilt: Reparere, revidere, registrere, reflektere, reformere, revitere…

Foto og copyright: E. Pedersen

Dette innlegget ble publisert i Enduro. Bokmerk permalenken.

4 svar til Garasjeveggen som sparringspartner

  1. Ragnhild sier:

    ÅÅhhh rett i hylla ja! Litt fnis i all elendigheten…;-)
    Men det med at hengeren kom susende på tvers bak bilen, skjönner jeg ikke helt. I oppoverbakken kommer hengeren susende på tvers?? Eller var det sånn at hengeren hang i en strikk etter bilen slik at den fikk skikkelig fart på slutten??;-)
    Forklaring, please! Litt tom, vet du…

    • ktmcleopatra sier:

      Mye fnis- etterpå vel å merke. Ikke så mye fnis da. Mer «Helv…te…Å AU AU Å AU å AU AU» – og en tirade av gloser jeg ikke visste jeg kunne.
      Til henger: (he he) Hengeren hang ikke i en strikk :S Låste hjul (på sommerdekk) er cluet. Dertil er det sving på vei opp til huset. Eneste rette vei hengeren fant var da ut til siden og ikke så mye framover. Glatt føre for bilen og friksjon enkelte steder for hengeren=konsentrasjon av fart ut til siden og ute av kontroll. Det kan bare oppleves. Da jeg stoppa bilen var hengeren nesten helt på sida av bilen, hadde den ikke stoppa i snøen, så vet jeg ikke åssen bilen hadde sett ut.
      Ta en tur på vannski, gå ut på sida av bølgene bak båten og du skjønner prinsippet…plutselig er man nesten foran båten pga framdrift sidelengs.

      mvh selvutnevnt professor i hengerfysikk
      G. Arasjevegg

  2. Ragnhild sier:

    Ja det fikk jeg jo inn med teskje, G. Arasjevegg!! Tusen takk!
    Opplevde noe lignende (på vei til Bjerke med hestehenger) på veien nedenfor deg, faktisk!! Is i veien, en liten sladd straks etter Tulla satte igang et helvsike for sladden formerte seg fra side til side og henger og bil slang om hverandre. (Sikkert et navn på den effekten?) Ole kjörte jo heldigvis ellers hadde vi jo havna i tjernet, alle mann og hest! Stakkars Big May sto med en hov i hvert hjörne av hengeren og blåste trompet med dirrende, röde nesebor! Kom seg etterhvert på vei innover og ble nr 5 den kvelden:-)

    • ktmcleopatra sier:

      Grøss å gru, søns å husse den eppisoden. Trur navnet er «Slangeeffekten». Ette verst å dra inn 5. plassen etter den trompetfanfaren der🙂 Det er noe me området rundt Klubbetjenn asså, må ha sterk dominans tå glatt-føre-henger-slenger-syndromet🙂

Legg igjen en kommentar

